myran312
13-04-2009, 09:34
Hej
Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med uteplats. Jag har börjat planera den och grävt en rabatt. Jag har några plantor lavendel, clematis, löjtnantshjärta och en kaprifol så här långt. Meningen är att jag ska sätta ett sk syrenträd, hur gör jag bäst då? Sätter en vanlig syrenbuske och stöttar upp eller köper färdigt träd?
Vidare skulle jag vija ha tips på buskar, vet inte om jag vill sätta en hel häck utan kanske några buskar som ger lite insynsskydd. Thuja eller cypresser är många som föreslagit men blir inte den lätt brun och torr?
Bambu i låda är en tanke, någon med erfarenheter om bambu?
Hälsningar från myran som är helt yr av planteringslust!
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2009, 11:19
Syrenträd brukar vara ädla syrener som är ympade på en grundstam av vanlig syren (=du måste ta bort alla rotskott från grundstammen) så ja du bör köpa ett träd.
Thuja och Cypresser är STORA träd som man kan ha till häck, de växer snabbt upp till ett insynsskydd. Nackdelen är att de inte slutar växa utan de fortsätter växa hyfsat snabbt så klipper man inte kan de snabbt bli för stora för en liten tomt + de skuggar oerhört mycket de släpper ju inte igenom en gnutta ljus. Själv tycker jag att man på en mindre tomt kanske hellre ska sätta upp en spalje där man kan låta ettåriga el. fleråriga slingerväxter klättra det ger också ett snabbt insynsskydd men stänger inte ute allt ljus.
Hur höga vill du max ha buskarna?? Felet många gör som har en liten trädgård är att de köper buskar och sedan försöker hålla dem nere i storlek med beskärning och det brukar inte se så snyggt ut så vill man inte ha för stora buskar kan det vara bra att satsa på sorter som aldrig blir så höga.
Vilken växtzon ska växterna planteras i?
myran312
13-04-2009, 12:59
Hej
Tack för ditt svar! Det är växtzon ett här, så det mesta går nog att plantera. Jag vill nog ha häcken/buskarna ca 2 meter. Det är sydvästläge här så solen ligger på från 10-11på fm och hela dagen/kvällen.
Hur fäster man en spalje så den sitter fast? Det finns ett staket runt uteplatsen, kanske kan man binda/spika fast den i det? Men här ute blir det ibland stormar och då är jag rädd att den blir som en freesbie. Vilka klängväxter ska man välja då? Humle, kaprifol eller klängrosor kanske?
mvh Myran
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2009, 15:27
Om man ska ha en spalje med tunga växter måste man ofta gjuta ner plintar och fästa rejäla störar vid dessa och ex. snickra el fästa fast redan färdiga kraftiga spaljeer i ex. trä vid dessa.
Om det är ett väljort staket som är fastgjutet och kraftigt kan man fästa en spalje i detta ex. som man gjort här på denna bild (tvättställningen i metall får man tänka bort):
http://www.odla.nu/f_s/images/uppvuxen.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.