annicaF
Hej,

Har blivit med hus och på tomten finns det några päronträd som är spaljerade på rad.

Jag funderar på hur jag ska göra för att de nya skotten/grenarna inte ska springa iväg hus som helst. Ska man frisera? När isåfall? Och hur?

Har alltid tyckt det verkar lite svårt med beskärning av träd...men nu är det väll dags att lära sig!

[attachment=33252:paron10.jpg]

KURT
"Beskärningsboken" av Klaus Vollbrecht, samt boken "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge , har råd om beskärning av splajerade träd. Se också tråden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=44633
annicaF
Hej,

Tack för svar! Ska se om jag kanske kan låna böckerna på biblioteket. I den tråden du tipsade om stod inget direkt om själva beskärningen.

Är det någon annan som kanske kan, här i tråden, kort förklara hur jag ska göra...?

Bassam

Tack för frågan

Måste vara två gånger vi ska lämmna kvar grenar som har 10-15 cm mellan dem, och den andra gången på sommaren beskära nya sktter till- blad knoppar-

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon