Full version: Risig häck...
annicaF
Har en häck på baksidan av huset. Utanför häcken finns en liten väg, så jag vill gärna att häcken ska bli fyllig och ge insynsskydd.

Den häck som står där idag, ser risig ut. Jag är inte säker på vad det är för sort...
Men frågan är om jag ska klippa ner den helt och om den då hinner komma upp till sommaren, eller om jag ska låta den vara över sommaren och inte göra något alls och klippa ner till hösten. Går den att rädda överhuvudtaget och finns det möjlighet att den kan bli en vacker och "mindre risig"?

Den är full av knoppar så det känns förstås konstigt att klippa ner den...är jag för sent ute?

[attachment=33254:hack2.jpg]
HelenJ
Lite svårt att se på bilden vad det är. Kan det vara spirea?
Kapar du den nu lär den inte hinna få fullhöjd denna sommaren, kanske inte nästa heller.

Vill du behålla höjden kan du istället ta ca 1/3 av de äldsta grenarna på varje buske nere vid marken. Då kommer den att bryta med nya skott. Gör du detta varje år har du en utbytt häck om 3-4 år som är tätare än idag, och du har hela tiden höjden kvar.

Men det beror som sagt lite på vad det är för växtslag. Kan du ta närbild på en gren?
annicaF
Hej,

Tack för ditt svar!

Slänger in en lite närmare bild.
Hjälper den dig?? smile.gif

Låter schysst om man kan göra så som du föreslår...vill gärna behålla höjden.

Camillan
CITAT (HelenJ @ 13-04-2009, 14:45) *
Lite svårt att se på bilden vad det är. Kan det vara spirea?
Kapar du den nu lär den inte hinna få fullhöjd denna sommaren, kanske inte nästa heller.

Vill du behålla höjden kan du istället ta ca 1/3 av de äldsta grenarna på varje buske nere vid marken. Då kommer den att bryta med nya skott. Gör du detta varje år har du en utbytt häck om 3-4 år som är tätare än idag, och du har hela tiden höjden kvar.

Men det beror som sagt lite på vad det är för växtslag. Kan du ta närbild på en gren?

Kan jag göra så med min Häggmispel också (istället för att kapa den 20 cm upp)? Vi talade om detta häromdagen...
Mvh
Camillan, som smyger in frågor i andras inlägg...
HelenJ
CITAT (Camillan @ 14-04-2009, 16:31) *
Kan jag göra så med min Häggmispel också (istället för att kapa den 20 cm upp)? Vi talade om detta häromdagen...
Mvh
Camillan, som smyger in frågor i andras inlägg...

Ja, om du vill ha den ungefär så gles som på bilden i denna tråden. Detta är en nödlösning. Det går nämligen aldrig att få en häck som fått växa upp fritt i fullhöjd lika tät som en som fått uppbyggnadsbeskärning nere vid marken som ung. Det är upp till dig, men jag tror nog du ångrar dig om du inte beskär den ordentligt innan den blivit stor...

CITAT (annicaF @ 14-04-2009, 16:23) *
Hej,

Tack för ditt svar!

Slänger in en lite närmare bild.
Hjälper den dig?? smile.gif

Låter schysst om man kan göra så som du föreslår...vill gärna behålla höjden.

Den är ju taggig! Är det vresrosor du har? (rosa eller vita blommor på sommaren, nypon på hösten)
Då hade jag nog faktiskt kapat den vid marken ändå, de växer jättemycket på en säsong!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon