Full version: Björnbär
annicaF
Har en björnbärsplanta som jag inte vet vad jag ska göra med. Köpte hus i vintras, och har inte gjort något alls med plantan...alltså inte beskurit eller så. Är det dags nu att göra något? Ska det klippas bort något/klippas ner?

Kan man "föröka" på något sätt? Hade gärna haft ett par-tre plantor på rad på samma ställe.

[attachment=33256:bjornbar4.jpg]
ABCiV
Jag hade väntat till efter årets skörd. Då tar du bort alla grenar som burit frukt och låter årets skott vara kvar. Då ser du även vilka som är gamla sedan tidigare och därmed också ska tas bort. Man sköter björnbär på samma sätt som hallon.

Gissar att du kan gräva upp skott från marken och flytta om du vill ha fler.
RibesRubusVitis
Björnbär är oerhört lätta att föröka; om en reva bara snuddar vid marken, vill den slå rot. Det klassiska sättet är att sticka yttersta skottspetsen NEDÅT i jorden, eller i en hink eller stor kruka med jord och vattna. Efter ett tag växer en ny planta med egna rötter upp och kan skiljas från moderplantan. En riktigt lång reva kan också förankras på flera ställen med krokar eller med stenar som läggs ovanpå. Då kan snart få en hel häck. Tänk bara att många sorter blir väldigt vidlyftiga, så du kanske behöver fem meters avstånd mellan plantorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Påminner om sorten Thornless evergreen, vill man fortsätta bevara den taggfri ska man ta bort alla skott som dyker upp nere vid marken som har taggar.
annicaF
Här får man verkligen svar på allt! Härligt!

Ang att sticka ner en reva i marken för att att få nya, ska det göras nu på våren?
ingrids
Enligt förökningsboken jag lånade hem så ska man oftast göra sån't i tillväxtperioden, så nu borde vara en bra tid.
annicaF
Ok, då ska jag nog genast gå ut och göra det! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon