MrsVain
13-04-2009, 09:57
Hej!
Har igår rensat ur min Avenbokshäck på döda grenar, ogräs, sten och löv och det har blivit riktigt tjusigt! Jag hade en fundering om att lägga ut flis/bark under häcken för att på så vi dels förhindra uppkomensten av ogräs samt attt det ser snyggare ut. Är detta en bra ide? Finns det en risk att barken gör jorden sur och att häcken dör då? Finns det ett annat sätt att motverka ogärsbildning i häcken? mkt nässlor hade jag, usch inget kul och vilka rötter nässlor har !
Vet ej om avenbok trivs i sur gjord, vet ej heller om utläggandet av bark måste resultera i sur jord, ska jag kanske kalka i stället?
Tacksam för tips!
Det kan bli lite brist på näring (kväve) och om marken blir sur kan vissa växter få lite svårare att ta upp en del mineraler (men de dör inte). För att kompensera för detta kan man ha på kalksalpeter tillsammans med barkfliset.
Piccante
13-04-2009, 12:20
Påverkan från bark på markens pH är nog försumbar om det inte tillförs ny bark varje år. Jorden under kommer ju neutralisera barken.
MrsVain
13-04-2009, 17:47
Tack för svar!
Så ni tror att jag kan lägga bark? Kan ju som sagt för säkerhets skull även kalka, en kombination av båda alltså!
Först kalk och sedan bark?
Som det är nu så är jorden fantastiskt fin och full av maskar! Mullrik inte alls torr eller sandig, så det hela borde gå bra. Eller vad tror ni?
Trevlig vår!
Aqvakul
13-04-2009, 17:50
Jag skulle följa Kurts råd, att passa på att gödsla samtidigt som du täcker med bark
Tack för frågan
Du måste lägga alla kol-och kalk försiktighet.
H:Bassam
MrsVain
13-04-2009, 19:47
CITAT (Bassam @ 13-04-2009, 19:27)

Tack för frågan
Du måste lägga alla kol-och kalk försiktighet.
H:Bassam
Hur menar du då? Försiktighet, vad skall jag tänka på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.