|
annicaF
13-04-2009, 10:02
Hej,
I vår nya trädgård har det kommit upp mycket redan av en växt som jag misstänker är ogräs. Någon som vet vad det är för något? Och är det ett ogräs?
[attachment=33259:ogras9.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2009, 11:28
Ser ut som kirskål ett av de svårare ogräsen att utrota, går att äta speciellt när den är ung, jag åt kirskålspaj häromdagen. (som tur är har jag inte kirskål i trädgården utan jag plockar i naturen)
Oj, du ser ut att vara lycklig  (ironiskt) odlare av kirskål. Utrotning: *klipp ofta! Minst varannan dag, allt du ser under två år. *Täck området med tidningar som täcks med bark eller liknande. Låt ligga i minst två år! *Roundup, men du behöver bekämpa flera gånger under minst två år, för att bli av med allt.
annicaF
14-04-2009, 15:49
Ohh nooo!!! Har hört under hela min uppväxt min mamma oja sig över just kirskål. Hon vill inte ge mig växter från sin trädgård pga den där förbankade kålen. Det är väll det enda positiva med att det visar sig att jag odlar det..att jag nu kan plocka växter från mammas bunkrande trädgård.
Men...oj...det låter ju riktigt allvarligt. Dock finns det bara i en del av trädgården. Men jag misstänker att det kommer ploppa upp lite överallt ju varmare det blir. *Hmm*
Kanske man ska göra paj av det? Blir det gott?
anne-li i olofstorp
14-04-2009, 18:18
Min pappa, som hade en underbar och underfundig humor, stack ut huvudet genom fönstret (nåja han öppnade det först) och skrek åt mig, där jag låg i min "Kirskålsodling" _Anne-Li: Ett gammalt kinesiskt ordspråk: Har du fått kirskål i din trädgård - sälj huset....." Hahahhahaha
Myosotis
14-04-2009, 18:39
CITAT (annicaF @ 14-04-2009, 16:49)  Men...oj...det låter ju riktigt allvarligt. Jag har kirskål i hela trädgården och visst är det lite tjatigt och jobbigt, men så farligt tycker jag faktiskt inte det är. Det kanske är en vanessak, jag har aldrig odlat i en kirskålfri trädgård.
ingrid fuxwall
14-04-2009, 19:20
CITAT (Myosotis @ 14-04-2009, 19:39)  Jag har kirskål i hela trädgården och visst är det lite tjatigt och jobbigt, men så farligt tycker jag faktiskt inte det är. Det kanske är en vanessak, jag har aldrig odlat i en kirskålfri trädgård. Håller med - det är inte farligt att ha kirskål i trädgården och man kan utrota det i rabatterna
takstigen
14-04-2009, 19:26
CITAT (annicaF @ 13-04-2009, 11:02)  Hej,
I vår nya trädgård har det kommit upp mycket redan av en växt som jag misstänker är ogräs. Någon som vet vad det är för något? Och är det ett ogräs?
[attachment=33259:ogras9.jpg] Ja det är kirskål ett hemskt ogräs
CITAT (annicaF @ 14-04-2009, 16:49)  Men...oj...det låter ju riktigt allvarligt. Dock finns det bara i en del av trädgården. Men jag misstänker att det kommer ploppa upp lite överallt ju varmare det blir. *Hmm* Det är nästan omöjligt att bli av med - men det går att hålla efter. Jag har fått in det med en pionplanta och det finns också runt mina bolltistlar. Men där har det hållit sig i flera år. Jag drar upp så mycket jag kan. Om man luckrar jorden lite kan man dra försiktigt så man får med en lång rotbit med kanske flera småplantor på. Man kan också klippa/rycka bort alla gröna blad man ser, så klarar det inte att sprida sig. Kirskålen sprider sig med utlöpare under jorden, men de är inte så långa. Så om du inte själv sprider den i trädgården kommer den nog att stanna där den är nu.
smuleborg
14-04-2009, 22:08
CITAT (HelenJ @ 14-04-2009, 22:12)  Det är nästan omöjligt att bli av med - men det går att hålla efter. Jag har fått in det med en pionplanta och det finns också runt mina bolltistlar. Men där har det hållit sig i flera år. Jag drar upp så mycket jag kan. Om man luckrar jorden lite kan man dra försiktigt så man får med en lång rotbit med kanske flera småplantor på. Man kan också klippa/rycka bort alla gröna blad man ser, så klarar det inte att sprida sig. Kirskålen sprider sig med utlöpare under jorden, men de är inte så långa. Så om du inte själv sprider den i trädgården kommer den nog att stanna där den är nu. Jaha. Det var någonting nytt. Inte behöva använda dubbla eller tredubbla täckdukar i två-tre säsonger, eller lägga ner rabatten (klippa frenetiskt under två-tre säsonger). Klippa regelbundet (lite svårt i rabatter, men runt om går ju, men vad händer i rabatten?)? Berätta mer. Vi har inte kirskål, men andra har. Och alla fröna i jorden?
CITAT (smuleborg @ 14-04-2009, 23:08)  Jaha. Det var någonting nytt. Inte behöva använda dubbla eller tredubbla täckdukar i två-tre säsonger, eller lägga ner rabatten (klippa frenetiskt under två-tre säsonger).
Klippa regelbundet (lite svårt i rabatter, men runt om går ju, men vad händer i rabatten?)? Berätta mer. Vi har inte kirskål, men andra har. Och alla fröna i jorden? Det blir aldrig några frön om de aldrig får gå i blom. Har man en större yta är täckning att föredra, men om de redan trängt sig in bland befintliga plantor (som man inte vill gräva upp), fungerar detta. Man måste förstås gå dit ofta och rensa, minst en gång i veckan. Optimalt är att ta bort skotten när de fått 3 blad - då har de använt massor med energi från roten för att bilda bladen men inte hunnit fylla på ny näring till reserverna i rötterna via fotosyntesen och blir därför utmattade. Som du förstår funkar det alltså inte om det gäller stora ytor. Min kirskål finns bara precis på två platser i trädgården, totalt kanske 2dm i kvadrat....
smuleborg
14-04-2009, 22:42
CITAT (HelenJ @ 14-04-2009, 23:22)  Det blir aldrig några frön om de aldrig får gå i blom. Jo det förstår jag. Men den som tar över en trädgård, det kan ligga femtioelva-tusen frön i backen.... CITAT (HelenJ @ 14-04-2009, 23:22)  Har man en större yta är täckning att föredra, men om de redan trängt sig in bland befintliga plantor (som man inte vill gräva upp), fungerar detta. Man måste förstås gå dit ofta och rensa, minst en gång i veckan. Optimalt är att ta bort skotten när de fått 3 blad - då har de använt massor med energi från roten för att bilda bladen men inte hunnit fylla på ny näring till reserverna i rötterna via fotosyntesen och blir därför utmattade. Som du förstår funkar det alltså inte om det gäller stora ytor. Min kirskål finns bara precis på två platser i trädgården, totalt kanske 2dm i kvadrat.... Jaha, som min kollega som "tagit över" en gammal trädgård. Hon är där och rensar hela tiden, hon har gjort det i fem år. Hon har en ängels tålamod. Jag skulle grävt om rabatten o.s.v.
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2009, 07:25
CITAT (annicaF @ 14-04-2009, 16:49)  Ohh nooo!!! Har hört under hela min uppväxt min mamma oja sig över just kirskål. Hon vill inte ge mig växter från sin trädgård pga den där förbankade kålen. Det är väll det enda positiva med att det visar sig att jag odlar det..att jag nu kan plocka växter från mammas bunkrande trädgård.
Men...oj...det låter ju riktigt allvarligt. Dock finns det bara i en del av trädgården. Men jag misstänker att det kommer ploppa upp lite överallt ju varmare det blir. *Hmm*
Kanske man ska göra paj av det? Blir det gott? Japp kirskålspaj är gott, jag gör ungefär som man gör då man gör spenatpaj och jag gillar mycket muskot i. Till en ogräspizza funkar också kirskål gör en pizzadeg lagom till en långpanna stek ett paket bacon eller några kryddstarka korvar i slantar. Lägg på ett fat. I flottet stek lök, champinjoner och lite vitlök (är det mager korv/bacon måste man tillsätta matfett). Släng sedan på ett berg med grovhackat ogräs typ nässlor, kirskål, lungrot (går även att ta spenat, mangold och dyl om man vill göra den ogräsfri) det sjunker ihop ganska mycket, krydda med ex. salt och peppar. Blanda ner bacon eller korven i blandningen, bred ut på den utkavlade pizzadegsplattan och strössla på ost + oregano + dekorera med ex. oliver (tomater, fetaost och dyl funkar det med man kan variera lite efter egen smak) grädda och ät som vanlig pizza.
Myosotis
15-04-2009, 09:40
CITAT (smuleborg @ 14-04-2009, 23:08)  Jaha. Det var någonting nytt. Inte behöva använda dubbla eller tredubbla täckdukar i två-tre säsonger, eller lägga ner rabatten (klippa frenetiskt under två-tre säsonger).
Klippa regelbundet (lite svårt i rabatter, men runt om går ju, men vad händer i rabatten?)? Berätta mer. Vi har inte kirskål, men andra har. Och alla fröna i jorden? Det blir inga frön. Nu är jag ingen pedant och mina rabatter är långt ifrån perfekta, men jag har alltså aldrig försökt att utrota kirskålen. Den finns i alla rabatter, man tar bort alltihop på våren och sen växer det ut nytt från rotbitarna man har missat, de tar aldrig slut, jag bara plockar bort dem efterhand utan att bry mig så mycket. Bra tips att plocka dem när det är 3 blad, det ska jag tänka på, tack HelenJ. Pizzareceptet låter intressant, det ska jag nog göra om till en vegetarisk variant och testa.
Jag rensar kriskålen en gång på våren när de har gjort några blad och en gång till lite senare lite innan de går i blom. Om övriga växter i rabatten är täta och skuggar kirskålen brukar den inte orka ta sig upp, så under t.ex. rabarbern är det sällan några problem efter den första rensningen på våren. Att t.ex. gräva om rabatten hjälper inte så mycket, kirskålen kommer in ändå och om man sparar de gamla växterna så följer det med kirskålsrötter med rotklumparna.
Kirskål tillhör växterna som kan "tillagas som spenat", så plocka fram alla spenatrecept och ersätt spenaten med kirskål nu på våren :-) Jag tycker att det är gott med både soppa och paj på kirskål.
Chamomille
15-04-2009, 10:04
Ja, ät upp dom späda bladen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|