annicaF
13-04-2009, 10:06
Hej,
Har en massa stora fina levendelbuskar i trädgården. Men jag undrar om det är dags att beskära dem nu? De är ganska "vadartade" och buskiga. Funderade redan i höstas om jag skulle klippa ner dem, men fick då tipset om att vänta till våren. Nu är det vår, men när jag tittar ner i dem så har det redan börjat komma skott...ska jag ändå klippa ner dem?
Eller ska jag välja en medelväg och klippa bort de största och tjockaste grenarna/tunna ut dem?
[attachment=33260:lavendel6.jpg]
eugenia
13-04-2009, 10:46
Du kan plocka bort förra årets blomstränglar så ser busken lite mindre risig ut. Sedan om man ska beskära eller ej och vid vilken tidpunkt tycker jag är valfritt. Man behöver inte vara så rädd när det gäller lavendel. Den är rätt förlåtande men snaggar man ner den till grunden kan det vara jobbigt för den att komma igen. Jag brukade ta en häcksax och runda till mina lavendelbuskar någon gång i augusti. Jag "bollklippte" dem kan man säga. Efter några år blev de rätt täta. Men det är inte bara beskärning utan även vattning, gödning och sol som får dem att bli fina. Lite kompost och luckring kanske kan vara bra. Busken ser lite rufsig ut. Du kan gott klippa lite också.
Lavendel klipper man så här års. De buskar som du har på bild, kan du med gott samvete klippa till hälften. Klipp gärna bort de tjockaste stammarna helt, så får du runda fina tuvor.
Lavendel tål att klippas ned helt, åtminstone överlevde min den misshandel jag utsatte den för: Jag 'klippte' ner den med motorsåg(under vintervilan).. Den fortsatte växa så fint när våren kom, vill bara tillägga att planen inte var att behålla lavendeln, därav motorsåg..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.