pibe02
Hej
Ska iväg och köpa jord och kogödsel. Hur många säckar skulle ni säga att det går åt på ett ungefär/pallkrage.

Vad skall man ha för blandning till morötter, bönor och sallad? Hälften billig plantjord och hälften kogödsel eller?

Hur har ni gjort? De kompost jag hade har lagt där Squashen skall växa.
Mozart
4 stycken 50 liters säckar /pallkrage har jag räknat med.
Vill också ha tips på vilken jord jag ska fylla med, så jag lånar lite av tråden.

Jag vill också odla morrötter och sallad, men även dill, persilja, rädisor. Vill även plantera rabarber och
så ska jag sätta potatis. Allt ska inte ner i samma krage då såklart, så det får bli olika blandningar.
Det jag har att tillgå är stallgödsel, dock inte så välbrunnen (så den vet jag inte om jag ska anv i år, alt får den ligga underst), sen har jag kogödsel och planeringsjord. Har även aska från kamin, har fått för mig att potatisen kanske vill ha lite aska. Rätt el fel, någon som vet?
MariaS
Jordsorterna är lite olika till olika grödor. Men räkna definitivt med 5säckar/krage!

Morötter, ärtväxter: planteringsjord av bättre sort.

Sallad: planteringsjord + ko på påse (3+2)

Dill persilja rädisor: planteringsjord av sämre typ, men inte de som är typ 4 för hundra. De innehåller BARA torv och sand. Ingen näring alls!

Men visst, man kan ju satsa på 4 för hundra-jorden också, men komplettera med minst lika mycke ko på påse, helst mer ko än plantjord.

Potatis kan man köra i det mesta i jordväg, utom ko på påse. Alltså inte för näringsrik jord. Blir gärna mycke blast och lite potatisar om jorden är för näringsrik.
takstigen
CITAT (MariaS @ 13-04-2009, 20:20) *
Jordsorterna är lite olika till olika grödor. Men räkna definitivt med 5säckar/krage!

Morötter, ärtväxter: planteringsjord av bättre sort.

Sallad: planteringsjord + ko på påse (3+2)

Dill persilja rädisor: planteringsjord av sämre typ, men inte de som är typ 4 för hundra. De innehåller BARA torv och sand. Ingen näring alls!

Men visst, man kan ju satsa på 4 för hundra-jorden också, men komplettera med minst lika mycke ko på påse, helst mer ko än plantjord.
Potatis kan man köra i det mesta i jordväg, utom ko på påse. Alltså inte för näringsrik jord. Blir gärna mycke blast och lite potatisar om jorden är för näringsrik.

När jag inte har egen kompost utan måste köpa brukar jag blanda i sä kogödsel o sä planteringsjord o i sä barkmull det fungerar bra tycker jag
Vero
Morötter gillar ju lucker och gärna sandig jord så blir det saftiga och stora, odlar man i pallkrage så går det ju lätt att fixa också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon