|
pejahren
02-10-2003, 10:53
Jag hoppas det ursäktas att utlänningar blandar in sig i skriverierna här!  Hoppas också att en knackig Svenska ursäktas! Jag har precis tagit steget och inköpt ett 4,5 kvm stort växthus som, förhoppningsvis, snart vil bli fullständigt. När jag tog en inventering visade det sig att ett antal aluminiumsprofiler saknades, man i gengäld hade jag fått nästan 2 kompletta växthus. Vilket ger mig ett litet problem, bygga ett litet (som planerat) på 4,5 eller bygga ihop till ett större på 9 kvm??? Troligt väljer jag som en början att bygga litet, för att eventuellt bygga till senare. Jag har inte planerat någon fast fundamentering, men vill ställa det ovanpå marken, ev slå ner spjut i marken och sätta fast huset på dessa, detta för att få det rakt. kommer tillbaka när huset börjar byggas med text och bilder.
Tänk på att det finns fler utlänningar än svenskar! Bygg ett större växthus med en gång. 4,5m2 är litet, du kommer bara att ångra dig, när du knappt kan vända dig i det lilla huset.
CITAT (Virgo @ 02-10-2003, 12:12) Bygg ett större växthus med en gång. 4,5m2 är litet, du kommer bara att ångra dig, när du knappt kan vända dig i det lilla huset. tycker jag också bygg det större ,du kommer inte att ångra dej då växter har en tendens o ta för sej plats o så välkommen i gänget
Ingrid på Västkusten
02-10-2003, 12:12
CITAT (pejahren @ 02-10-2003, 11:53) Jag hoppas det ursäktas att utlänningar blandar in sig i skriverierna här!  Hoppas också att en knackig Svenska ursäktas! Jag har precis tagit steget och inköpt ett 4,5 kvm stort växthus som, förhoppningsvis, snart vil bli fullständigt. När jag tog en inventering visade det sig att ett antal aluminiumsprofiler saknades, man i gengäld hade jag fått nästan 2 kompletta växthus. Vilket ger mig ett litet problem, bygga ett litet (som planerat) på 4,5 eller bygga ihop till ett större på 9 kvm??? Troligt väljer jag som en början att bygga litet, för att eventuellt bygga till senare. Jag har inte planerat någon fast fundamentering, men vill ställa det ovanpå marken, ev slå ner spjut i marken och sätta fast huset på dessa, detta för att få det rakt. kommer tillbaka när huset börjar byggas med text och bilder. Stort stort - och vill Du inte mecka för mkt med grunden , inköp då rejäla fyrkantiga stockar i t ex tryckimpregenrat som Du lägger direkt på marken. Tänk på att om växthuset itne står stadigt, då kan rutorna gå sönder. Metdoen Du beskriver kommer vara besvärligt att få växthuset rakt då vi ju har sättningar i marken med tjäle och vinter. Bättre att snickra en träram att ställa det på 'temporärt' eller för längre tid. Och välkommen hit :-))) vi är ett glatt gäng här, Hälsar Ingrid
pejahren
02-10-2003, 12:15
Lite beroende på placeringen av växthuset, kommer jag nog till att bygga lite större. problemet är att min trädgård är rätt så liten, så det finns gränser för hur stort bygge jag kan sätta upp där. En annan sak är att jag (om jag inte säljer det extra huset) kan bygga till efter som platsbehovet ökar. Men jag är fortfarande i en planeringsfas, så möjligheterna hålls öppna!
pejahren
02-10-2003, 12:20
Ingrid på Västkusten:
Jo, jag glömde skriva att jag skall snickra en ram i trä för att stabilisera huset.Jag hade tänkt 48*96 mm planka som ett T, alltså på brädden som huset fästs till, och på höjden mot marken eller spjuten.
CITAT (pejahren @ 02-10-2003, 11:53) Jag hoppas det ursäktas att utlänningar blandar in sig i skriverierna här!  Hoppas också att en knackig Svenska ursäktas! Jag har precis tagit steget och inköpt ett 4,5 kvm stort växthus som, förhoppningsvis, snart vil bli fullständigt. När jag tog en inventering visade det sig att ett antal aluminiumsprofiler saknades, man i gengäld hade jag fått nästan 2 kompletta växthus. Vilket ger mig ett litet problem, bygga ett litet (som planerat) på 4,5 eller bygga ihop till ett större på 9 kvm??? Troligt väljer jag som en början att bygga litet, för att eventuellt bygga till senare. Jag har inte planerat någon fast fundamentering, men vill ställa det ovanpå marken, ev slå ner spjut i marken och sätta fast huset på dessa, detta för att få det rakt. kommer tillbaka när huset börjar byggas med text och bilder. Kolla hur Ingrid från Västkusten stavar.
Ingrid på Västkusten
03-10-2003, 09:47
Todeloo,
Ingrid på Västkusten stavar utmärkt med papper och penna - det är detta här med snabbhet och hala fingrar och ett tangentbord som spökar,
Men Ni anar inte vilka fina nya ord jag har hittat på!!!!
Glada skratt ifrån Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-10-2003, 10:47) Todeloo,
Ingrid på Västkusten stavar utmärkt med papper och penna - det är detta här med snabbhet och hala fingrar och ett tangentbord som spökar,
Men Ni anar inte vilka fina nya ord jag har hittat på!!!!
Glada skratt ifrån Ingrid Härligt  fortsätt så.
pejahren
03-10-2003, 22:00
Byggandet har startet! Skall försöka lägga ut några bilder i morgon. Detta även om jag saknar 1 skena, så jag kan inte få det ferdigt den här helgen  . Men skall i alla fall ut och köpa materialer till grund i morgon, så blir det lite snickrande.
pejahren
04-10-2003, 21:05
Då var man igång med byggandet. Tyvärr saknas en detalj, så jag får inte byggt ferdigt denna helgen. Första bilderna ligger i mitt album, där även något av våran stökiga trädgård syns till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|