jo_1
Jag har hört att det är bra att sätta en hink/spann över rabarbern, så växer den ännu mer. Jag har två frågor:
1: Är det för att det är skuggigt som den växer mer? Isåfall har jag redan ena rabarbern i ganska skuggigt läge, så den behöver ingen hink.

2: När ska man sätta hinken över rabarbern? Är det dags nu i mitten av april, eller ska jag vänta?

Jag fick inte så stor skörd förra året (de planterades förra och förrförra året), så jag skulle gärna vilja boosta dem lite om det går! smile.gif
Tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror inte att jag skulle bleka rabarber på en såpass ung planta det tar ganska mycket kraft från plantan. En stor väletablerad planta kan man sätta hink över då skotten börjar visa sig, under den svarta hinken blir det varmt så rabarbern växer och mörkret gör att skotten sträcker på sig för att förhoppningsvis någon gång hitta ljus. Ibland har jag yckats kunna skörda runt valborg. Blekt rabarber blir mycket mjäll och god. Helst ska man inte göra blekt rabarber från samma planta år efter år utan har man flera plantor bör man växla mellan dem annars kan man få dem att bli klenare och klenare. Jag har dock en mycket kraftigväxande sort som heter Victoria och jag har inte märkt att den blir mindre av att jag satt hink över den på våren i runt 5år nu men blir den märkbart mindre får jag väl göra uppehåll med blekningen ett tag.
Euphorbia
Boosta rabarbern med dynga, dom tycker om mycket näring!
uno
När rabarberknölen visar sig har jag, vissa år, satt en spann över
rabarbern på natten för att bibehålla värmen under de nu kyliga nätterna.
jo_1
Tack för alla svar. Jag avvaktar med spannen, eftersom de är så unga. Lite gödsling ska de få dock!
annicaF
Vilken typ av gödning rekommenderas till rabarber?

Har Ko-gödsel på påse hemma, är det bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon