rehn
Sorkar och syrener

Har i ett antal år försökt anlägga en syrenhäck vi vårt sommarhus. Dock, varje vår när vi kommer ut i Mars/April har sorkarna ätit rötter och ringbarkat ett antal plantor. Under sommarhalvåret har vi koll på dom mha fällor men det går inte att hantera fällor under vintern då vi inte är där så mycket. I år verkade det som dom redan har flyttat, inget i fällorna under påsken och inga nygrävda hål. Jag hade skottat igen dom som jag inte hade fällor vid. Jag tror att det är vattensork vi har trots att det är 200 m till sjön. Det jag behöver är ett skydd som funkar under vintern då vi inte är där. Plantera vitlök ?? Andra förslag ??
HelenJ
Jag är förtjust i Allium av olika slag - Kirgislök. Jag tycker de stora runda bollarna är så vackra, så jag har dem på flera olika ställen i trädgården. Jag har nu fått veta att sorkarna ogillar dem, och det stämmer nog.
Jag har aldrig haft en sork i min trädgård trots att grannarna har ett elände med dem. Värt att prova kanske?
Alexander-VG-zon3
hos mig bryr sig inte sorken om vitlök eller allium. eller andra lökar.

det som funkat hos mig är sork fällor,sork skrämmer eller att plantera i krukor.
MariaS
Vitlö, allium och narcisser håller sorken på rätt sida om rotplanteringar. Syren brukar vara extra godis annars! Fast det blir ju i längden lite dyrt att utfodra sorkarna med syrener giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon