garonsson
13-04-2009, 16:15
Hej,
Har en mer än 30 år gammal häck av Häckoxbär som har blivit för vidlyftig både på höjd och bredd. Brukar klippa den mitt i sommaren men i somras blev den tyvärr inte klippt vilket innebär att de skotten som då borde klippts ned nu börjar bli gröna.
2 frågor:
1. Bör jag redan nu klippa det som skulle klippts i somras och kommer den i så fall att generera nya skott med blad så den blir grön igen.
2. När är det bästa tillfället att föryngra för att få ned den i höjd och bredd?
Skall man klippa ner den ända till marken, så är det bättre att göra det tidigare, innan den börjar grönska. Men häckoxbär tål nog att beskäras nästan när som helst under året.
garonsson
14-04-2009, 08:31
Hej och tack för svar. Jag hade hoppats att inte behöva klippa ned häcken helt och hållet eftersom den behövs som insynsskydd så frågan är då hur man bäst föryngrar den utan att ta ned den helt. Att sänka den 50-60 cm är ok men då kanske det skall göras vintertid eller på senhösten. Om jag gör det nu känns det som jag tar bort allt som är på väg att bli grönt.
Aqvakul
14-04-2009, 08:42
Du har två alternativ och det bör göras nu:
1. Föryngringsbeskär den, dvs kapa allt på 10-20 cm höjd
2. Gallra ur äldre grenar från basen, max 1/3 nu, ev mer nästa år
Du får absolut inte kapa ner på halvmetershöjd, det blir en risig tillväxt därifrån och kalt undertill!
edt: stavfel
garonsson
14-04-2009, 19:55
Tusen tack för det svaret.
Då måste det bli alternativ 2 eftersom jag inte vill kapa ned häcken helt. Om jag då förstått det rätt så är det helt fel att kapa den 50-60 cm uppifrån (häcken är nu knappt 2 m hög). Jag har nämligen behov av att få den lite lägre eftersom den blir väldigt svårklippt som den är idag (sluttning på baksidan). I vilket läge är det rätt att sänka höjden?
Du kan kapa den på den höjd du vill att den ska ha i fortsättningen.
Aqvakul menar att det är fruktansvärt fult om man kapar en häck nånstans på mitten. Det ska göras vid marken eller i sluthöjd.
garonsson
15-04-2009, 08:40
Tack Helen,
Ok, men kan jag göra det denna tid på året eller bör jag vänta till hösten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.