Full version: Tomat gödsel.
Gurra77
Förra Sommaren drog jag igång en liten tomat odling på balkongen, vilket nästan gick överstyr.

Det jag reagerade över var att det blev så fantastiskt mycket blast av dom. Kunde lätt försörjt en elefants matintag i en vecka...
Men tomaterna blev inte så fantastiska, de blev små och inte så många.
Jag använde vanlig hönsskit som gödsel.

Ska jag använda mer kväve eller mer fosfor eller mer kalium för att få mer tomater och mindre blast.

Någon som har nån ide eller förslag?
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis gödslade du för mycket, så himla mycket brukar man inte behöva vräka på tomatplantorna, är stammen kraftig och fin och nytillväxten också är kraftig vattnar man bara med vanligt vatten, och sedan när nytillväxten blir lite klenare börjar man göda igen.

+Det ska gärna vara gödning som inte innehåller jättehöga halter kväve som ex. hönsgödsel gör. Höga halter kväve är bra för vegetativ tillväxt.
Nauti
Fram tills dess att de börjar blomma kan du använda en kväverik gödning. När de börjar blomma och därefter så skall du använda en gödning med mer fosfor och kalium.

Jag gör så att jag använder flytande blåkorn efter rekommendationerna på flaskan fram tills det att de börjar blomma. Därefter använder jag blåkorn efter samma rekommendationer men tillsätter ett tillskott av fosfor och kalium i näringslösningen.
lovwal
CITAT (Nauti @ 13-04-2009, 18:39) *
Därefter använder jag blåkorn efter samma rekommendationer men tillsätter ett tillskott av fosfor och kalium i näringslösningen.

finns tillskott av fosfor och kalium färdigt på flaska eller blandas det efter smak? vilka märken/tillverkare finns, exempelvis hos plantagen eller blomsterlandet?
Gurra77
CITAT (lovwal @ 15-04-2009, 09:08) *
finns tillskott av fosfor och kalium färdigt på flaska eller blandas det efter smak? vilka märken/tillverkare finns, exempelvis hos plantagen eller blomsterlandet?

Vill ochså veta..=P Börjar snart bli dags att sätta ut mitt elefant foder... flirting.gif
GunnellF
Om du har en liten odling på balkongen, dvs i krukor antar jag, skulle jag rekommendera BioBact eller BycoBact. Organisk gödsel som är suverän och som också finns som näringspinnar och granulat.

http://www.biobact.se/index.aspx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon