Camillan
13-04-2009, 16:36
Vi ska inhandla ett prydnadsträd till en yta som ligger i skugga (husets) mellan kl 12.00- 15.00 (fast om kronan blir stor kommer den att vara i solen jämt). Jag tror att våra avlopps-/dränerings-/vattenrör ligger under den tilltänkta platsen så det får inte vara djupa rötter (typ salix). Trädet får inte bli jättestort, kanske max 6 m högt. Kronan får gärna vara rund, men inte alltför vid. Framförallt är det viktigt att trädet har vacker stam, då vi kan se det från vårt köksfönster året runt. Trädet måste tåla åtminstone zon 4-5. Vad ska vi köpa?!
Undrar Camillan
Huggorm
13-04-2009, 16:56
En rönn kanske? Kan visserligen bli mer än 6m hög, men så fort kronan kommer i solen så avstannar höjdtillväxten ganska snabbt. Rönnar som står som solitärer i tex. hagar är ofta inte mycket högre än så. Det finns också andra sorters rönn som blir mindre än den vanliga svenska. Rötterna är inte särskilt aggressiva och det är ett träd som tolererar de flesta sorters jord, fuktighetsförhållanden och ganska mycket misshandel. Zon 4-5 är absolut inga problem och åtminstone jag tycker stammen är hyfsat vacker, men jämfört med vissa träd som har tex. kopparfärgad stam är det ju inte mycket att komma med
Gunilla T
13-04-2009, 17:02
En av de vackraste stammar som finns är de hos Prunus serrula - glanskörsbär. Man odlar trädet just för den mahognyfärgade stammen skull och man bör i så fall välja ett flerstammigt exemplar.
Katsura tillhör också mina favoriter - doftar pepparkakor på hösten när bladen snart skall vissna.
Aqvakul
13-04-2009, 17:17
Både sorbus- och prunusfamiljerna innehåller ett antal intressanta mindre träd.
Katsuran är ett fantastiskt träd, men den är tveksamt härdig i zon 5 och tyvärr extremt känslig för torka.
Camillan
13-04-2009, 18:05
Tack för era synpunkter (ni funderar i precis samma banor som jag)! Jag älskar också Katsurans underbara doft, men jag tror inte att den funkar här. Tror också på Glanskörsbäret, kanske får det bli ett sådant ändå. Inga andra förslag?
Huggorm
13-04-2009, 18:20
Det finns eventuellt någon lönn med vacker strimmig stam som klarar din zon, men jag är osäker på storleken. Men glanskörsbär är nog det optimala valet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.