Summer
Skulle så förtvivlat gärna vilja ha en Magnolia vid våran entré. Inte ett jätte träd, utan en buske. (Max 2-3 m hög). Bor i zon 3-4. Läget är soligt. Sol hela dagen, men man kan inte säga att det är vindskyddat. Utom från huset då. (Står norr om blivande busken.) Vad tror ni? Finns det någon Magnolia som skulle kunna passa här? Eller är det helt kört? Vad finns annars för alternativ som kan vara liknande?

Tacksam för alla svar!

/S
elisabeth.brandell
Hej!
Det är klart att du måste pröva! Jag föreslår Magnolia Stellata (Stjärnmagnolian är oftast vit, men kultivarer finns i rosa - se t.ex. "Keiskei" eller den härdiga rosa-vita "Royal Star") du kan också fundera på Leonard Messel - en av de mest härdiga magnoliorna med stora rosa frosttåliga blommor. "Merrill" ska klara zon 4, sägs vara lättodlad. Någon "flickmagnolia" vore också möjlig att prova; "Randy" (purpurrosa med vit insida) är rikblommande och härdig. Med väl förberedd växtplats är det sen bara att hålla tummarna! Lycka till.
/Elisabeth
HelenJ
CITAT (elisabeth.brandell @ 13-04-2009, 20:03) *
Hej!
Det är klart att du måste pröva! Jag föreslår Magnolia Stellata (Stjärnmagnolian är oftast vit, men kultivarer finns i rosa - se t.ex. "Keiskei" eller den härdiga rosa-vita "Royal Star") du kan också fundera på Leonard Messel - en av de mest härdiga magnoliorna med stora rosa frosttåliga blommor. "Merrill" ska klara zon 4, sägs vara lättodlad. Någon "flickmagnolia" vore också möjlig att prova; "Randy" (purpurrosa med vit insida) är rikblommande och härdig. Med väl förberedd växtplats är det sen bara att hålla tummarna! Lycka till.
/Elisabeth

Just 'Leonard Messel' ska tydligen vara väldigt bra - dels växer den i vanlig jord (behöver inte vara sur), dels blommar den redan i unga år.
Anders zon 1
Ja, 'Leonard Messel' kan nog vara ett bra förslag. Möjligen riskerar den att bli lite för stor med åren om den trivs. M. stellata är också ett bra förslag, kanske rent av bättre eftersom den är mindre. När det gäller vind så är i alla fall M. stellata ganska tålig. Jag har en stellata som står i ett rejält blåsigt läge här på slätten utanför Malmö och den har hittills klarat sig rätt bra. Ibland ser den dock lite tilltufsad ut och blommorna blir fula om det blåser mycket när den blommar. Vet inte hur vindtålig 'Leonard Messel' är, men antagligen är den inte särskilt kinkig heller.
Summer
Tack för svaren!

Det lutar nog åt Leonard Messel, tror jag. Den verkar tålig, läste även någonstans att den är bra för nybörjare. Och det är jag definitivt! Skulle den bli väldigt stor med tiden, så blir i alla fall min man glad. Han är lite nojjig när det gäller insyn. Ju mer uppväxt desto bättre...

Ska bli spännande!

När är bästa tiden att plantera den? Måste det ske nu på våren, eller går det under sommaren eller rent av fram emot hösten också?

/S
Anders zon 1
Ser att du bor i zon 4 så jag skulle föreslå att du planterar den nu under våren. Det kan fungera att plantera när som helst om det är en krukodlad magnolia med bra rötter men våren är att föredra, i synnerhet om man bor i lite kärvare klimat (i de allra mildaste klimatzonerna är hösten också en bra tid). Planterar man på våren har den tid på sig att etablera sig någorlunda innan första vintern.

Tänk på att inte snåla med vattningen under åtminstone det första året. Magnolior tar ofta rätt lång tid på sig att etablera sig ordentligt och så länge dom inte är etablerade så måste man vara uppmärksam så att det inte blir för torrt. Ett tips är att kolla så att magnolians rötter ser bra ut innan du köper den. Dåliga rötter, eller kapade rötter som är vanligt hos importerade magnolior från sydligare breddgrader, ger ingen bra start för magnolian och en bra start är särskilt viktigt i ett så pass kärvt klimat som zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon