Full version: äppelplanta
äppel
Har en äppelplanta på 5 år planterade en kärna 2004.Den är ca.20-30 cm hög har tre stycken grenar.
Jätte stolt naughty.gif .

Till frågan:Jag undrar hur gammal den ska vara för att få frukt? confused.gif Och hur gammal den ska vara för att man ska kunna ta sticklingar? confused.gif

Jag har hört att det blir en ny sort av varje ny kärna.Är det sant? confused.gif

Tack på förhand thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte föröka äpple med sticklingar de brukar inte rota sig så lätt. Äpple förökas genom ympning på en grundstam.

Frösådd äpple ifall den är härdig kan ta uppåt 10-15år innan den sätter frukt. För det mesta blir äpplena mera åt vildäppelhållet (sura och sträva) men ibland får man en god sort (äpple är ej fröäkta). Man kan ympa in ädla sorter ifall det blir ett äppelträd med sura frukter. Fröäppelträd blir rejält stora och NEJ det blir inte bra att hålla det nere i storlek med hjälp av beskärning.
Malin_MeL
Oj vad intressant! kan du inte lägga upp en bild på den!
Tyvärr vet jag inget om äpplen så jag kan itne svara på dina frågor.
/Malin
äppel
tyvär har ingen bild men jag kan försöka smile.gif Och tack för hjälpen thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon