emmsing75
Vi bor i Uppsala trakten vilket ligger i zon 3-4 och skulle vilja ha ett litet och dekorativt träd att i kruka på altanen året om. Det kan blåsa en del på altanen men är sol större delen av dagen. Helst skulle jag vilja ha nåt som blommar men det beror ju på vilka valmöjligheter som finns. Var lite inne på att ha ett litet syren träd men de är väl kanske inte så fina hela säsongen utan mer bara när de blommar. Det optimala är ju att ha ett träd, alternativt hög small buske, som ser hyffsad ut under hela säsongen. Tar tacksamt emot tips på alla möjliga sorters träd/buskar som ni tror kunde passa, jag behöver all inspiration jag kan få!
mieb
Här finns flera fina träd att ha i kruka: Balkongträd

Sedan finns det ju många fina sorters små (japanska) lönnar, med vacker form på bladen och fantastiska höstfärger.

Om man vill ha en stram form på trädet så kan man ha rosenhagtorn. Det klipper man lämpligast i en rund form och så blommar den med rosaröda blommor på försommaren.

Tycker man om olivträd så kan man skaffa ett silverpäron, som brukar kallas "Nordens olivträd". Blommar med vita blommor, har silvriga blad och får små prydnadspäron.
Rihane
Körsbärsbenved kanske?
Har en som klarat vintern på blåsig balkong i Stockholmstrakten.
Min Syringa Palibin (dvärgsyrén) blommade två ggr förra sommaren och syrén är ändå syrén.

Ska kanske tillägga att jag planerar att beskära benvedet så att det inte blir för stort.
Inbillar mig att kronan ska hållas mindre än volymen på krukan....
Miss Bateman
Uppstammad Syren är faktiskt ett riktigt fint litet träd även när det inte blommar och som sagt, har man tur så kan man få två blomningar på en säsong. Dessutom är de robusta rackare vilket är tacksamt när man som jag bara har sporadiskt gröna fingrar. Jag skulle absolut rekommendera den!

Själv vill jag i och för sig också ha tips på träd till kruka, har uppstammad krusbär och syrén sedan tidigare och söker nu ett fint träd till en söderbalkong i växtzon två/tre. Som tål blåst. För jag vill sätta det ute mot räcket.
Rihane
CITAT (Miss Bateman @ 14-04-2009, 19:17) *
Uppstammad Syren är faktiskt ett riktigt fint litet träd även när det inte blommar och som sagt, har man tur så kan man få två blomningar på en säsong. Dessutom är de robusta rackare vilket är tacksamt när man som jag bara har sporadiskt gröna fingrar. Jag skulle absolut rekommendera den!

Själv vill jag i och för sig också ha tips på träd till kruka, har uppstammad krusbär och syrén sedan tidigare och söker nu ett fint träd till en söderbalkong i växtzon två/tre. Som tål blåst. För jag vill sätta det ute mot räcket.

Jag har en japansk lönn, Acer palmatum 'Shaina' som klarat en vinter. Den har stått i en bra kruka på ett utsatt läge vid balkongräcket. Jag har förmiddagssol fram till 13 tiden på sommaren.

Har för mig att zongränsen var zon 3 när jag frågade när jag köpte den
Miss Bateman
Det blev en prydnadskörsbär för min del. Jag fick helt enkelt ta det som fanns på Plantagen. Äger ingen bil, så mina träd får åka tunnelbana hem. Och plantagen är allt jag når via SL. Får se om denna kurilenskörsbär överlever vintern. Är nyfiken på att få se den blomma i mörkrosa. Just nu är en i alla fall oändligt vacker, redan överblommad, men med gröna bär och rodnande lövtoppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon