Full version: Hampling av lönn
Pernilla & Lars
Om man vill hampla lönn, när är det rätt tid?
Aqvakul
Om man överhuvudtaget ska skära i lönn, så bör det ske på sensommaren (JAS=juli-september). Nu är den absolut sämsta tiden, då trädet kommer att blöda ymnigt.
Pernilla & Lars
Tack för snabbt svar.

Jag är också generellt emot att beskära träd men jag har två st lönnar som är väldigt fula i topparna, rent av ordentligt skadade -cry-.gif

Jag hoppas att vi genom att ta bort topparna kan få nya friska, fina toppar, tänker jag rätt då confused.gif
HelenJ
CITAT (Pernilla & Lars @ 13-04-2009, 20:34) *
Tack för snabbt svar.

Jag är också generellt emot att beskära träd men jag har två st lönnar som är väldigt fula i topparna, rent av ordentligt skadade -cry-.gif

Jag hoppas att vi genom att ta bort topparna kan få nya friska, fina toppar, tänker jag rätt då confused.gif

Menar du att toppen på lönnen är avbruten eller liknande? Klipper man toppen på ett träd riskerar man att få en dubbeltopp istället, och det vet jag inte om det är så mycket bättre.
Lägg gärna upp ett foto här så vi kan se problemet.

Hamling är en hel vetenskap, bland annat ska man börja på unga träd, klippa på ett särskilt sätt och upprepa detta regelbundet. Dessutom är det inte bara toppen som tas bort, utan samtliga lövbärande grenar. Resultatet blir så småningom en stor knutig "boll" i toppen på trädet, som det står en kvast av nya kvistar omkring. Är det det du är ute efter?

I vilket fall som helst - abslout ingen beskärning av lönn nu på våren!
Aqvakul
Du verkar ju inte ha mkt att förlora. Du kommer antagligen att få ett antal skott som tillväxer, så det blir till att gallra och försöka forma.

Generellt är lönn mindre lämpligt att försöka tukta, då det svarar på beskäring med mycket stark skotttillväxt.

Pernilla & Lars
Okej, jag har en hel del döda grenar uppe i toppen, cirka 2 meter från marken så delar sig träden så att det blir 2 stammar och det är där jag skulle vilja kapa rätt av för att på så vis få nya fina toppar.

Förstår nu att hampling inte är den korrekta benämningen på det jag skulle vilja göra.

Jag vill naturligtvis inte skada träden mer än nödvändigt, men jag är rädd att om jag inte gör något så kommer grenarna att falla ner och skada både trädet samt syrenen under, skräckscenariot vore om något trillade ut på vägen utanför.

HelenJ
Är grenarna döda kan du ta dem nu. Men att skära i frisk ved är inte bra, pga att lönnarna blöder så mycket.
Är det risk för fara för allmänheten är det däremot en avvägning man får göra - kanske är det ändå bättre att beskära nu och riskera att trädet skadas illa /dör, än att någon människa gör det....
Pernilla & Lars
Jag tror inte att det är någon fara att grenarna faller omedelbart jag kan vänta till JAS månaderna med att kapa.

Visst kan jag "bara" ta bort det döda men då får jag ett träd som ser ut som ett I och ett annat som ser ut som ett upp och nedvänt L, dvs vansinnigt fult och utan någon som helst krona.

För att kunna få nya fina kronor så misstänker jag att detta är den enda vägen att gå, men jag kan ha fel ...???

Som sagt det enda jag vill är att få två nya fina kronor på mina lönnar.
HelenJ
Lägg gärna in en bild här i tråden så kommer du att få massor med tips. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon