Krabban
13-04-2009, 20:03
Fick min lime buske förra sommaren, och hade den ute i kruka på terassen hela sommaren (bor i Skåne). Den växte med många nya skott.På sen hösten planterade jag om den i citrosjord. Nu har jag förvarat den i kallförråd med lite stödvärme, men nu har den tappat alla bladen. Jag har satt ut den i mitt inglasade uterum o vattnat ordentligt hur skall jag sköta den nu?
ingrids
13-04-2009, 21:10
Allmänna råd, inte lime-specifika: Vänta och se, med lite tur kommer det nya blad. Vänta med att klippa bort grenar tills du är säker på att de dött. Låt inte torka ut helt men var försiktig med vattnandet till dess att busken har fått blad och börjat suga normalt med vatten.
Mitt citronträd brukar sätta nya kvistär i ärren efter tappade blad, så du kan med lite tur få en chans att forma busken.
Om jag talar utifrån de citrusväxter jag känner till bör de inte tappa all blad om man vinterförvarat rätt, så om du inte vet att de ska hända kan något gått snett i vintras.
Alexander-VG-zon3
14-04-2009, 06:29
de ska inte planteras om på hösten, då stör man dom inför vintervilan. ev kan man plantera om den på hösten om man har den varmt och ljust.
men annars ska dom planteras om tidigast feb-mars och senast maj. dock Lime behöver ju inte övervintras svalt, och kan på vintern ha det varmt ca +20c och extra ljus. men det funkar också att övervintra den svalt om man vill.
att den tappar blad under vintern kan bero på dels att den blev omplanterad på sen hösten och dels fel vinter ( för kallt, eller för varmt, eller för torr luft, eller för torrt i krukan, eller för blött i krukan, eller ohyra m.m.)
om plantan i sig lever i grenarna så kommer det garanterat nya blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.