Har kollat på Coop forum,hemköp,Plantagen m,fl men ej hittat ekologisk såjord.Vet du?
Aqvakul
13-04-2009, 20:31
ICA har!
officinalis
14-04-2009, 08:40
Jag har enbart sett KRAV-godkänd planteringsjord, den är nog lite för näringsrik för många unga frölingar.
Men vad sägs som att blanda upp den jorden med mineraliska ämnen?
Är du ute efter miljövänligheten så kanske inte perlite, vermeculite och leca något vidare. Möjligen produceras leca i närheten, men perlite och vermeculite lär säkerligen fraktas utomlands ifrån.
Men det kanske finns något grustag i närheten där du kan få tag på finkornigt grus (inte sand, som lätt blir lite för kompakt när den är våt) eller så kanske du kan skopa upp lite grus nu innan sopbilarna gör det och koka hemma. Se bara upp så de inte kombinerar saltning och sandning, salt i sådderna är nog inte så bra!
Vet inte hur det är i år - men jag har tidigare år köpt KRAV-godkänd såjord på Bauhaus.
Såvida du inte har väldigt känsliga frön så funkar det annars utmärkt att så i E-jord också, har jag gjort under många år utan problem.
Blanda annars vanlig ekologisk/kravmärkt jord med sand och perlit, så har du såjord!
Tack för frågan
Du kan pröva kokos.
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 15-04-2009, 00:51)

Tack för frågan
Du kan pröva kokos.
H:Bassam
Som såjord?
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2009, 07:12
Tror inte att KRAV såjord finns, enligt KRAVs regler ska plantan ha med sig en hel del näring ända från början (= det är inte förenligt med näringsfattig jord) vi sår våra KRAV-grönsaksplantor + snittblommor i vanlig E-jord.
Änglamark (Coop) producerar kravmärkt så- och blomjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.