Keya
Har kollat på Coop forum,hemköp,Plantagen m,fl men ej hittat ekologisk såjord.Vet du?
Aqvakul
ICA har!
officinalis
Jag har enbart sett KRAV-godkänd planteringsjord, den är nog lite för näringsrik för många unga frölingar.
Men vad sägs som att blanda upp den jorden med mineraliska ämnen?
Är du ute efter miljövänligheten så kanske inte perlite, vermeculite och leca något vidare. Möjligen produceras leca i närheten, men perlite och vermeculite lär säkerligen fraktas utomlands ifrån.
Men det kanske finns något grustag i närheten där du kan få tag på finkornigt grus (inte sand, som lätt blir lite för kompakt när den är våt) eller så kanske du kan skopa upp lite grus nu innan sopbilarna gör det och koka hemma. Se bara upp så de inte kombinerar saltning och sandning, salt i sådderna är nog inte så bra!
Fru DC
Vet inte hur det är i år - men jag har tidigare år köpt KRAV-godkänd såjord på Bauhaus.
Såvida du inte har väldigt känsliga frön så funkar det annars utmärkt att så i E-jord också, har jag gjort under många år utan problem.
MariaS
Blanda annars vanlig ekologisk/kravmärkt jord med sand och perlit, så har du såjord!
Bassam

Tack för frågan

Du kan pröva kokos.

H:Bassam
embees
CITAT (Bassam @ 15-04-2009, 00:51) *
Tack för frågan

Du kan pröva kokos.

H:Bassam

Som såjord?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte att KRAV såjord finns, enligt KRAVs regler ska plantan ha med sig en hel del näring ända från början (= det är inte förenligt med näringsfattig jord) vi sår våra KRAV-grönsaksplantor + snittblommor i vanlig E-jord.
lovwal
Änglamark (Coop) producerar kravmärkt så- och blomjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon