Full version: Potatis
pibe02
Hej
Är helt novis när det gäller potatisodling men efter att surfat runt här på Odla så blir jag sugen på att plantera antingen i en pallkrage eller i hink som det verkar funga också med?
Låter konstigt tycker jag men vore kul att testa.

Hur går jag tillväga. Hur djupt underlag behöver potatisen, antar att små potatisarna kommer ner under ursprungspotatisen eller?

Kupa har jag läst. När och hur mycket?

Köper man speciell sättpotatis eller kan man ta potatis från vanliga affären?

Behöver hjälp som ni hör wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör köpa sättpotatis det är onödigt att ta risken med matpotatis (sjukdomar).

Låt potatisarna ligga ljust tills de fått groddar. När jorden har en temp på minst runt +8 kan man plantera potatis (i hink kan man plantera hyfsat tidigt den kan man ju ställa lite varmare). I hink behöver man bara fylla på jord i runt halva och plantera, istället för att kupa yller man på mera jord sedan så att man inte riskerar att knölarna hamnar lite för ytligt (grönfärgning), även i pallkragen kan man fylla på mera jord el. täcka ytan med halm el dyl. för att minska risken för gröna potatisar.
annicaF
Jag har testat att sätta potatis i hink...förra sommaren. Dock skulle jag nog inte göra det igen. Hade inte borrat håll i botten på hinkarna (mm...jag vet, jättedumt!) och det var väldigt svårt att hinna med att vattna dem under den varma sommaren. Och så blev det inte så mycket potatis...kändes som om det var lite "instängt" i hinkarna.

Så i år blir det på friland för mig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon