Calle Zon1
13-04-2009, 22:46
Funderar på att plantera en Guna (Labruskadruva) då den lär ge stora, goda druvor. Problemet är att den inte är självfertil utan behöver en partner av annan sort. Bäst för detta lär vara Spulga men jag undrar hur bra det skulle fungera med en annan sort.
Hade tänkt plantera en Sukribe (självfertil) också och har inte plats för fler än två sorter. Läste att Guna och Sukribe är syskon, innebär det att de fungerar bra eller dåligt för pollinering av varandra?
RibesRubusVitis
13-04-2009, 23:28
Syskon eller inte syskon spelar nog ingen roll i vindruvsvärlden. Det viktiga är att båda sorterna behagar blomma samtidigt, annars blir det liksom ingen befruktning. Jag gissar (men vet inte) att Spulga är bäst av den anledningen.
Själv har jag (de självfertila) sorterna Leon Millot och Maréchal Foch, som är helsyskon och mellan dem kan det skilja flera veckor i blomning.
Calle Zon1
14-04-2009, 21:53
Ahh, just det ja, blomningstiden är förstås avgörande. Hittar ingen info om det på nätet, men får väl höra med plantskolan. Tack för svaret.
Annars sköter insekterna pollineringen mellan buskarna.
Calle Zon1
14-04-2009, 22:41
Ja, jag hade inte tänkt gå med pensel och göra det, men eftersom sorten (Guna) är självsteril undrar jag lite över vilken valmöjlighet jag har när det gäller att välja en partnerranka. Inga grannar som odlar vin så vitt jag vet.
RibesRubusVitis
15-04-2009, 01:10
Men om du väljer något annat än Guna, så slipper du bekymret. Dess enda fördel tycks vara att den är störst av staketdruvorna. Det finns många röda alternativ, och flera som dessutom är kärnfria, t ex Vanessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.