|
Calle Zon1
13-04-2009, 23:31
Hej, jag skulle behöva råd kring hur jag ska gå tillväga med följande projekt.
På sydvästsidan om vårt hus som finns en ca 6x5 m stor yta där vi tänker anlägga köksträdgård. Problemet är att matjordslagret bara är 10-15 cm tjockt, därunder ligger fyllnadsmaterial (sand är det enda jag hittat hittills, hoppas jag slipper obehagligare fynd) Jag vill ju inte höja marken för mycket så jag antar att jag måste forsla bort en hel del sand vilket i sig lär bli ett rejält projekt, men sedan kommer problemet jag vill ha hjälp med.
Ny planteringsjord! Att köpa såna mängder planteringsjord på påse lär bli ganska dyrt. Den egna komposten kommer inte förslå långt. Sopstationen säljer kompostjord nästan gratis, men jag antar att den framförallt kommer från kompostering av ris, och jag oroar mig för att föra in en massa smittor i landet innan det ens kommit igång, är denna oro befogad? Hur tjockt lager bör jag ha om jag vill kunna odla rotfrukter etc?
När jorden väl är på plats, beroende av vilken källa jag valt, bör jag då odla några särskilda växter i jorduppbyggande syfte, i så fall vilka (och gärna varför)?
Mvh Calle - Som är mycket entusiastisk över den blivande köksträdgården
ingrids
14-04-2009, 08:51
Du kan inte tänka dig att odla i pallkragar? Finns gott om pallkragetrådar på forumet med goda råd etc. Det går åt mindre jord för dig på det sättet.
Anlägg inte alltför breda trädgårdsland, så att du är tvungen att gå i dem, det är bättre med gångar mellan. Sedan kan det mycket väl räcka med den matjorden och fyllnadsmaterialet du har, jag tycker alltför många springer i väg och köper jord. Om man jordförbättrar med kompost och gödsel, så går det utmärkt att odla även om det skulle finnas mycket sand.
CITAT (Calle Zon1 @ 14-04-2009, 00:31)  Hej, jag skulle behöva råd kring hur jag ska gå tillväga med följande projekt.
På sydvästsidan om vårt hus som finns en ca 6x5 m stor yta där vi tänker anlägga köksträdgård. Problemet är att matjordslagret bara är 10-15 cm tjockt, därunder ligger fyllnadsmaterial (sand är det enda jag hittat hittills, hoppas jag slipper obehagligare fynd) Jag vill ju inte höja marken för mycket så jag antar att jag måste forsla bort en hel del sand vilket i sig lär bli ett rejält projekt, men sedan kommer problemet jag vill ha hjälp med.
Ny planteringsjord! Att köpa såna mängder planteringsjord på påse lär bli ganska dyrt. Den egna komposten kommer inte förslå långt. Sopstationen säljer kompostjord nästan gratis, men jag antar att den framförallt kommer från kompostering av ris, och jag oroar mig för att föra in en massa smittor i landet innan det ens kommit igång, är denna oro befogad? Hur tjockt lager bör jag ha om jag vill kunna odla rotfrukter etc?
När jorden väl är på plats, beroende av vilken källa jag valt, bör jag då odla några särskilda växter i jorduppbyggande syfte, i så fall vilka (och gärna varför)?
Mvh Calle - Som är mycket entusiastisk över den blivande köksträdgården Med kompost och stallgödsel kommer du långt, men vill du verkligen berika jorden med kväve innan du sätter igång och odlar ska du så in gröngödslingsväxter. Man slår dem på hösten innan de går i frö och myllar sedan ner dem i jorden. Det finns särskilda fröpåsar med gröngödslingsblandningar att köpa. Jag rekommenderar också pallkragar till en nybörjare. Det kräver inte så jättemycket jobb innan man kan sätta igång, och är lättare att både så och rensa (och skörda!) i.
Calle Zon1
14-04-2009, 21:48
Tack för svaren! De senaste åren har vi haft några pallkragar på den ytan men tänkte nu alltså anlägga en lite mer arrangerad köksträdgård med stenlagda gångar mellan landen. Men upphöjda odlingsbäddar kan förstås bli väldigt snyggt.
Under det tunna jordlagret är det alltså 60cm ren havsbottensand, hårt packad. Därunder nästintill ogenomtränglig grusblandning så jag tror jag behöver fylla på med en hel del i alla fall. (När området byggdes höjde man visst marken ett par meter med dränering).
Med risk för att upprepa mig ställer jag frågan igen. Är kompostjord från sopstationen att rekommendera med tanke på ev smittor, kemikalierester etc (vem vet vad folk slänger bland riset)?
Tack för tipset om gröngödsling, hinner antagligen inte få i ordning landen så fort så lite luktärter och annat vackert kan det få bli i år. Har hört att man ofta börjar med att odla potatis i nybruten mark. Nu kommer den här jorden ju inte riktigt vara nybruten, men är det ändå en bra ide att börja med nåt sånt för jordkvalitens skull? Potatis är annars en av de få köksväxter jag inte hade tänkt klämma in här.
CITAT (Calle Zon1 @ 14-04-2009, 22:48)  Tack för svaren! De senaste åren har vi haft några pallkragar på den ytan men tänkte nu alltså anlägga en lite mer arrangerad köksträdgård med stenlagda gångar mellan landen. Men upphöjda odlingsbäddar kan förstås bli väldigt snyggt.
Under det tunna jordlagret är det alltså 60cm ren havsbottensand, hårt packad. Därunder nästintill ogenomtränglig grusblandning så jag tror jag behöver fylla på med en hel del i alla fall. (När området byggdes höjde man visst marken ett par meter med dränering).
Med risk för att upprepa mig ställer jag frågan igen. Är kompostjord från sopstationen att rekommendera med tanke på ev smittor, kemikalierester etc (vem vet vad folk slänger bland riset)?
Tack för tipset om gröngödsling, hinner antagligen inte få i ordning landen så fort så lite luktärter och annat vackert kan det få bli i år. Har hört att man ofta börjar med att odla potatis i nybruten mark. Nu kommer den här jorden ju inte riktigt vara nybruten, men är det ändå en bra ide att börja med nåt sånt för jordkvalitens skull? Potatis är annars en av de få köksväxter jag inte hade tänkt klämma in här. Jag har köpt mycket kompostjord från återvinningen (bor i Sjöbo) och jag är bara nöjd. Flera kubik, hemforslat på släpkärra. Inga ogräs eller annat skit. Blanda i koskit på påse för att höja näringsinnehållet.
CITAT (Calle Zon1 @ 14-04-2009, 22:48)  Med risk för att upprepa mig ställer jag frågan igen. Är kompostjord från sopstationen att rekommendera med tanke på ev smittor, kemikalierester etc (vem vet vad folk slänger bland riset)?
Tack för tipset om gröngödsling, hinner antagligen inte få i ordning landen så fort så lite luktärter och annat vackert kan det få bli i år. Har hört att man ofta börjar med att odla potatis i nybruten mark. Nu kommer den här jorden ju inte riktigt vara nybruten, men är det ändå en bra ide att börja med nåt sånt för jordkvalitens skull? Potatis är annars en av de få köksväxter jag inte hade tänkt klämma in här. Potatis odlar man av flera orsaker i nybruten mark, dels för att göra jorden lucker, dels för att få bort rotogräs. Men om kvalitén på jorden blir så mycket bättre av just potatis vet jag inte. Det är många som har bra erfarenheter av att köpa återvunnen jord - vi gör det t ex här på Norrvikens Trädgårdar. Så det tror jag inte du ska vara alltför orolig för. Edit: stavfel CITAT (Calle Zon1 @ 14-04-2009, 22:48)  Tack för svaren! De senaste åren har vi haft några pallkragar på den ytan men tänkte nu alltså anlägga en lite mer arrangerad köksträdgård med stenlagda gångar mellan landen. Men upphöjda odlingsbäddar kan förstås bli väldigt snyggt.
Under det tunna jordlagret är det alltså 60cm ren havsbottensand, hårt packad. Därunder nästintill ogenomtränglig grusblandning så jag tror jag behöver fylla på med en hel del i alla fall. (När området byggdes höjde man visst marken ett par meter med dränering). Jag tycker nog förresten fortfarande att du bör höja upp bäddarna lite, men du behöver ju inte använda pallkragar utan kan snickra ihop eget efter dina behov. Kanske bara 1 dm högt? Det är faktiskt lättare att odla i dem, du kommer ifrån problemet med den hårdpackade sanden - och så blir det snyggt!
smuleborg
14-04-2009, 22:28
CITAT (Calle Zon1 @ 14-04-2009, 22:48)  Tack för svaren! De senaste åren har vi haft några pallkragar på den ytan men tänkte nu alltså anlägga en lite mer arrangerad köksträdgård med stenlagda gångar mellan landen. Men upphöjda odlingsbäddar kan förstås bli väldigt snyggt.
Tack för tipset om gröngödsling, hinner antagligen inte få i ordning landen så fort så lite luktärter och annat vackert kan det få bli i år. Har hört att man ofta börjar med att odla potatis i nybruten mark. Nu kommer den här jorden ju inte riktigt vara nybruten, men är det ändå en bra ide att börja med nåt sånt för jordkvalitens skull? Potatis är annars en av de få köksväxter jag inte hade tänkt klämma in här. Jag skulle inte köpa kompostjord från sopstationen, eller annan köpejord, om jag inte absolut måste. Smitta och kemikalierester (som du skriver) och risken att få in spanska skogssnigeln och annat otyg. Mitt råd, se på vad du har och jobba (tillför naturliga godsaker, på kort och framför allt, lång sikt) med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|