Full version: Växthusinrednig
frågvis
Hej
Min dotter har ett gammalt hemmabyggt växthus, som står på kolonilotten.
Det börjar bli dåligt så man tror att det ska falla ihop när som helst.
Funderar på att slå ner det men vill ändå prova i år att använda det. Problemet är att hon inte vill lägga ner några stora pengar. Har odlats på marken tidigare, hon vill odla i krukor.
Nu till frågan! Vad kan hon ha på golvet istället för plattor eller trall.
Kan man lägga markduk och täckbark att gå på? Om inte, någon som har några förslag?

mvh Britta i zon 2-3
Chamomille
Hej!
Vi tänker lägga grus i vårt växthus (!). Kom på det härom dagen efter mycket funderande mellan trädgårdsstenar, brädgolv mm. Det blir då lite "mjuka" stenar = trumlade. Så att jag kan gå barfota där inne giggle.gif Ångrar jag mig senare är det ju inte så svårt att lägga nåt annat golv ovanpå.
Går det inte att reparera växthuset? Det vore ju jätte-tråkigt om det faller i bitar sad.gif . Tänk så mycket glädje man har med ett växthus.
MariaS
Alla marktäckande material som man kan använda i en trädgård, kan du största fördel använda i ett växthus. Till och med en solitt gjuten betongplatta fungerar.
frågvis
CITAT (Chamomille @ 14-04-2009, 08:58) *
Hej!
Vi tänker lägga grus i vårt växthus (!). Kom på det härom dagen efter mycket funderande mellan trädgårdsstenar, brädgolv mm. Det blir då lite "mjuka" stenar = trumlade. Så att jag kan gå barfota där inne giggle.gif Ångrar jag mig senare är det ju inte så svårt att lägga nåt annat golv ovanpå.
Går det inte att reparera växthuset? Det vore ju jätte-tråkigt om det faller i bitar sad.gif . Tänk så mycket glädje man har med ett växthus.

Egentligen vill hon inte ha det kvar. det är jag som har övertalat henne att ha det kvar i år.
Tycker hon att det fungerar med det funderar hon på att köpa ett mindre och riva det gamla.

thanks.gif ialla fall för dit svar

CITAT (MariaS @ 14-04-2009, 08:58) *
Alla marktäckande material som man kan använda i en trädgård, kan du största fördel använda i ett växthus. Till och med en solitt gjuten betongplatta fungerar.

Även om man odlar i kruka så kommer det att bli blött. Blir det inte kladdigt och kletigt?
Vi är nybörjare inom odling så vi vet inte så mycket, men man lär sig väl med tiden.
MariaS
CITAT (frågvis @ 14-04-2009, 09:52) *
Även om man odlar i kruka så kommer det att bli blött. Blir det inte kladdigt och kletigt?
Vi är nybörjare inom odling så vi vet inte så mycket, men man lär sig väl med tiden.

Om man ställer krukorna på snygga fat, blir det varken blött eller kladdigt. Man kan ju skaffa självvattnande urnor också.
frågvis
CITAT (MariaS @ 14-04-2009, 23:26) *
Om man ställer krukorna på snygga fat, blir det varken blött eller kladdigt. Man kan ju skaffa självvattnande urnor också.

Tack Maria
Då är det väl bara att sätta igång tummenupp.gif
ABCiV
Jag har stenmjöl som golv. Bara att lägga på plattor e. dyl. senare om jag vill det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon