Miss_Berggren
14-04-2009, 09:23
Hej!
Har fått i uppdrag att klippa grannens ligusterhäck. Häcken är två år gammal. Problemet är att hela häcken har "satt" sig efter planteringen, inget har gjorts åt saken och plantorna står mellan 10-15 cm lägre än själva gräsmattan.
Min fråga är då om det går att fylla upp jord så att häcken hamnar i nivå med gräsmattan? Eller är det dumt att fylla upp jord på stammarna? Måste man kanske flytta upp hela häckplantan för att få det hela i nivå?
Tacksam för svar!
Aqvakul
14-04-2009, 09:38
Jag förstår inte problemet. Det dike som nu bildats håller mycket vatten och ger möjlighet att naturgödsla efterhand.
Miss_Berggren
14-04-2009, 10:23
Problemet är väl förmodligen att grannen inte vill ha diket. Han har gränsat av framför och bakom häcken så det bildas liksom en nedsjunken rabatt där häcken sitter. Han har även en del stora ekar runtom som fäller löv ner i rabatten som hela tiden måste rensas bort.
Men om man kan naturgödsla på plantorna borde man väl lika gärna kunna fylla upp med ex mullrik kompostjord eller liknande? Vad jag undrade var ju egentligen om det kan vara skadligt för ligustern om man fyllde upp jord (eller kompost) över stammen.
RibesRubusVitis
14-04-2009, 10:25
Nog borde det gå bra att fylla upp i nivå med gräset. Eftersom sticklingar av liguster så lätt slår rot, lär det snart bildas nya rötter högre upp på stammarna.
Miss_Berggren
14-04-2009, 10:29
Tack, RibesRubusVitis, för snabbt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.