Full version: Träd vid damm?
Liten77
Hej! Har funderingar på att anlägga en damm strax bredvid där det nu står en stor tall. Tänker att jag borde ta bort den dels för att slippa barr och kottar i vattnet, och dels för att kunna placera lite andra växter runt omkring (tallen omöjliggör odling pga rötter och torr jord). Jag skulle dock fortfarande vilja ha någon form av träd då vi har ont om dom och behöver något för att skapa höjd. Vilka träd skulle funka bäst tror ni? Jag gissar att det inte ska vara något som skräpar allt för mycket, eller med ilskna rötter. Vad har ni vid era dammar?

/Lena (dammägare i fantasin)
ingrids
Jag har ingen damm, utom i min fantasi, men om jag hade en skulle jag planter en hängsälg vid den smile.gif
GME
Träd och dammar har ju sina sidor, dels det du nämner rötter, barr och blad smile.gif
Tallens rötter är kraftiga och ytliga men växer sakta i jämförelse med sälg, pil o.s.v
Så vad gör man ?
Damduk av 1 mm gummi är stark det kan man ju välja sedan får man helt enkelt ta avigsidorna med de goda sidorna av träd, de ger skugga en del av dagen, är vackra att se på o.s.v.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon