Jag har för första gången försökt övervintra en dahlia i kruka och nu ska jag plantera om den i en ny kruka. Hur mycket större behöver den krukan vara och behöver man ha någon särskild jord, går vanlig planteringsjord/blomjord bra?
Sussie F-Flower
14-04-2009, 10:41
Ska du ha den i krukan över sommaren eller tänker du bara "förgro" den, så att den ska ut i rabatten sedan?
Om du bara ska starta upp den behöver inte krukan vara så stor. Plantjord går bra. Ska du däremot ha den i kruka hela tiden behöver du nog ta till krukan i storlek. Samt att du sätter om den i ko-på-påse när den har fått lite mera rötter om några veckor.
Dahlior vill ha mycket gödning. Annan välgödslad jord som tex U-jord går säkert också bra. Jag vet att många använder den men själv har jag ingen erfarenhet av den...
Bonntösa
14-04-2009, 10:51
Tack för svaret!
Jag hade tänkt att ha den i kruka, vet inte riktigt var jag ska gräva ner den annars, har inte bestämt någon plats... Vad är ko-på-påse för något?
Sussie F-Flower
14-04-2009, 11:05
CITAT (Bonntösa @ 14-04-2009, 11:51)
Tack för svaret!
Jag hade tänkt att ha den i kruka, vet inte riktigt var jag ska gräva ner den annars, har inte bestämt någon plats... Vad är ko-på-påse för något?
"ko-på-påse" är kogödsel. (typ 5 säckar för 89:- på Bauhaus). Det brukar jag sätta mina i, när dom ska ut i rabatten. Men först drar jag igång dom i hinkar i mildare jord, så att dom får utveckla lite bättre rötter.
Bonntösa
14-04-2009, 11:34
Jaha, har aldrig hört det uttrycket förut
Jag provar så får vi se hur det går.
Tack för hjälpen!
Wilmer
14-04-2009, 15:58
CITAT (Bonntösa @ 14-04-2009, 12:34)
Jaha, har aldrig hört det uttrycket förut
Jag provar så får vi se hur det går.
Tack för hjälpen!
Nä, en bonntös behöver ju sällan köpa kopåpåse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.