eliann
Skulle vara jätteglad om någon kan hjälpa mej att välja häck för plantering i vår. Bor i Luleå, Norrbotten (vet ej vilken växtzon). Jag vill ha en låg (ca 50-70 cm) och tät häck som ska planteras på framsidan av vårat hus ut mot en väg. Det är viktigt att den är lättskött och helst snabbväxande. Jag förmodar att man inte kan köpa färdigväxta häckar? Vårat hus är mörkgrått och vi har en stor och jättefin apel (?) med ceriserosa blommor vid sidan av huset. Om det finns ngn häck med rosa blommor så ge gärna tips på det. Som sagt, jag är mkt okunnig om trädgårdsskötsel så om någon kan hjälpa mej så skulle jag bli jätteglad smile.gif
ingrids
En spirea kanske, lite osäker på sorter med rosa blommor men jag tror det finns sorter härdiga i din zon, zon VI. De blommar i och för sig inte samtidigt som ditt äppelträd. Måbär, som inte har märkbara blommor, kan också bli fint. Fördel att den lär grönska tidigt på våren. Ölandstok, kanske inte den gula, är också ett alternativ.
KURT
Som du förstår, så måste du nästan välja en friväxande häck om du vill ha blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon