Rose
Jag har frågat i en gammal tråd under "Balkong, terrass och uterum" men inte fått nåt svar, så jag frågar här.

Jag köpte en ny balkongmatta för två år sen. I höstas slarvade jag och lät den ligga kvar på balkongen hela vintern i stället för att rulla ihop den. Nu ser den ut så här. sad.gif

Går det att göra rent den? Och i så fall med vad och hur?

*bild borttagen*
Sussie F-Flower
Jadå, nog går den att få ren. yes.gif

Använd alg/mögeltvätt. Spraya på-låt dra en stund- spraya på igen-skura-skölj-låt torka-klart.
(kom ihåg att du antagligen måste göra samma på baksidan också, även om det inte syns något där)
Rose
Tack smile.gif
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2009, 13:07) *
Jadå, nog går den att få ren. yes.gif

Använd alg/mögeltvätt. Spraya på-låt dra en stund- spraya på igen-skura-skölj-låt torka-klart.
(kom ihåg att du antagligen måste göra samma på baksidan också, även om det inte syns något där)

Ja exakt! Jag skurade mitt tak till pergolan (typ kapellväv) med alg och mögeltvätt. Tyget såg hemskt ut innan - svarta ränder och en del grönt. Jag blaskade på mögeltvätt och klorin. Mögeltvätten går bra att blanda med klorin för den innehåller också klorin. Det blev som nytt yes.gif
lena:-)
Tar upp tråden.....med min matta...som det växer mossa på efter vintern!
Hur får man bort det måntro, har haft på samma medel som jag har tvättat utemöblerna med. Skrubbat med kvasten men det sitter fast ialla fall.
Mattan är av typ balkongmatta("nålfilt") med små plastpluppar inunder.
Rose
Alg/mögeltvätt fick min matta se som ny ut.
Sussie F-Flower
CITAT (Rose @ 13-05-2009, 21:09) *
Alg/mögeltvätt fick min matta se som ny ut.

Vad bra! tummenupp.gif Det var precis som det skulle då...

Tack för att du berättade resultatet! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon