AnnikaA
Denna köpte jag för snart ett år sedan, då var den ca 30-40 cm hög (jämnhög med min svärmorstunga) men har sedan växt så det knakar, någon som vet vad växten heter?

Den här har jag fått ganska nyligen, förslag på vad det kan vara?

Oh och en annan fråga, IKEA säljer miniormbunkar för ca 15 kr (tror jag det är) någon som vet vad de egentligen heter?

Tacksam för all hjälp =)
Basil
Hej båda är så kallade succulenter, fetbladiga växter. Jag skulle tippa på att de behöver väldrenerad jord och är lättast att ha ihjäl med hjälp av övervattning. Den nedersta är nog någon Aloe.

Jag passar på att fråga här angående två små plantor jag hittade i en kruka som jag sedan satte om hemma. Det är de två längst ner till höger jag undrar över... säkert någon jättevanlig växt. Vill veta så jag kan öka chanserna för dess fortsatta existens.
Red Top
CITAT (Basil @ 14-04-2009, 21:30) *
Jag passar på att fråga här angående två små plantor jag hittade i en kruka som jag sedan satte om hemma. Det är de två längst ner till höger jag undrar över... säkert någon jättevanlig växt. Vill veta så jag kan öka chanserna för dess fortsatta existens.

Det ser ut som Euphorbia leuconeura ("Skvättiväg" el. "Sprättiväg" , som den kallas i folkmun.)

CITAT (AnnikaA @ 14-04-2009, 13:34) *
Den här har jag fått ganska nyligen, förslag på vad det kan vara?

Oh och en annan fråga, IKEA säljer miniormbunkar för ca 15 kr (tror jag det är) någon som vet vad de egentligen heter?

Tacksam för all hjälp =)

Den på bild två ser ut som någon form av haworthia.
Alexander-VG-zon3
den första tror jag är en typ av Kalanchoe.
MariaS
1. Kalanchoë gissar jag
2. Är en Aloe Black Gem. Planteras i en blandning av lika delar jord och grov sand. Kaktusjorden innehåller för mycket torv, vilket gör att Aloen lätt ruttnar, så gör helst egen blandning om du inte tillhör dem som vattnar för lite på vanliga växter.
Kan också nämna en kul grej med black Gem. Om du ställer den i ett mycke soligt fönster, kommer den att ändra färg till mörkt rödbrun, utan att den vissnar för det. Ställer du sen in den i ett rum igen, blir den grön... (Tidsperspektiv ett par veckor)
AnnikaA
Tack så mycket!
Min Black Gem står just nu i mitt soligaste fönster så det ska bli spännande att se, annars tycker jag den har en väldigt vacker grönfärg smile.gif

Jag får söka runt lite på Kalanchoe, jag är lite nyfiken på hur hög växten egentligen kan bli då min har blivit dubbelt så hög nu ohmy.gif

Edit: Den första heter tydligen Kalanchoe Kewensis och verkar vara lite ovanlig, finns inte mycket att läsa om dem men det ska nog gå att gräva fram lite.
Tack igen för hjälpen =)
Azur
CITAT (AnnikaA @ 14-04-2009, 23:26) *
Den första heter tydligen Kalanchoe Kewensis

Jag tror snarare det är Kalanchoe laciniata.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon