jobsson
14-04-2009, 12:51
Hej, jag är ute efter träd omkring 2 meter högt som tycker om att stå där det är mycket torrt. Platsen där de skall planteras består utav mycket stenkross och singel, upp till ca en halv meter djupt, och under detta packad lera. Finns det något som kan växa under dessa förhållanden eller bör jag plantera i kruka. Det är dessutom rätt blåsigt! Men soligt!!
jobsson
14-04-2009, 13:08
Glömde... zon 2-3
Tack för frågan
Du kan borra gropar 60*60* 60 cm sen fylla dem på plantering jord som blandad med kogödsel sen du kan plantera dem på Barrträd eller Rhodo.
H:Bassam
eugenia
15-04-2009, 10:24
Rätt tufft läge för ett träd. Men jag tror att det går att plantera något. Trädrötter kan ju växa igenom asfalt ibland!
Släktena rönnar, oxel samt fläder tycks trivas med det mesta och är tåliga och vackra. Perukbuske är inte så känslig vad gäller jord. Sibirisk ärtbuske, tålig. Fler förslag finns kanske? Och lite kan du väl jordförbättra som Bassam beskriver.
Huggorm
15-04-2009, 10:53
Får det bara bli två meter högt så kan man plantera någon buske och stamma upp. Inga träd blir väll så låga, och skulle dom bli det så växer dom extremt långsamt och når inte sluthöjden på åratal
jobsson
15-04-2009, 12:17
Tack för svaren! Det är ett inte allt för stort utrymme, långsmalt, så det får inte bli för yvigt. Dessutom har jag bl.a. en bollpil, ett silverpäron, havtorn och vill gärna ha något som passar till detta. Har tänkt sätta en japansk dvärgpil "Flamingo" på annat ställe men skulle kunna sätta sådan här istället. Tror ni det går om jag jordförbättrar? Dvärgsyren på stam tycker jag om men undrar om det inte blir för "puttinuttit". Magnolia är väl inte och tänka på? Är egentligen för stort men är villig att kompromissa här för det är så vackert. Tycker om sorterna "Merril" och "Soulangeanau"(...eller hur det nu stavas). Klotkörsbär har flera grannar satt. (Med inte med lika dåliga förhållanden). Skulle också gärna sätta Tuja/Cypress. Det skall vara tre träd på rad. Jag tycker om de avlånga bladen på silverpäronet.
Huggorm
15-04-2009, 12:41
Angående dvärgpilen så låter det inte rätt för ett såpass torrt läge ens med den bästa av jordförbättringar. Pil vill ha mycket vatten, i naturen hittar man dom utefter åkanter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.