MissStorm
14-04-2009, 13:19
I år tänker jag försöka mig på min första magnolia här i zon 4. Men vilken ska jag välja?!
Jag vill ha ett litet träd (alltså ca 2-3m högt) med rosa blommor som doftar gott. Naturligtvis vill jag ha massor av blommor och inte vänta i många år innan trädet börjar blomma... Sedan skadar det ju inte om trädet är vackert även efter att blommorna blommat över.
Jag har en södervägg som jag tänkte plantera trädet vid. Tänkte att det skulle vara varmt och skönt, men inte plats att breda ut sig allt för mycket.
Efter lite letande har jag hittat de här, men jag misstänker att flera av dem inte motsvarar alla mina krav:
M. stellata 'Royal Star',
M. loebneri 'Leonard Messel'
Randy
Boreális
M. biondii
denudata
Daybreak
Roseanne
Rubra
Vilka ska bort från min lista? Eller läggas till? Vilken rekommenderar du?
Anders zon 1
15-04-2009, 01:00
M. stellata 'Royal Star': lagom stor men helt vita blommor
M. loebneri 'Leonard Messel': rätt stor buske med tiden, ljusrosa blommor, härdig och blommar redan som ung
Randy: nog lagom stor, rosa blommor men kanske inte tillräckligt härdig?
Boreális: M. kobus var. borealis blir ett rejält träd med tiden, väl stor för ditt syfte, helt vita blommor
M. biondii: för stor (stort träd) och snabbväxande, helt vita blommor, kan dröja många år innan den blommar
denudata: mindre träd, klarar sig knappast i zon 4
Daybreak: vet inte mycket om den mer än att blommorna är stora och ska ha en rosa nyans
Roseanne: vet inget om den
Rubra: oklart vad du menar här. Är det en praktmagnolia (M. x soulangeana 'Rustica Rubra') du menar så klarar den antagligen inte ditt klimat och om den mot förmodan skulle trivas så blir den för stor med tiden. En snabb sökning på Google gav även en träff på en sorts stjärnmagnolia med namnet 'Rubra'. Om det är en sådan du menar så funkar det nog bättre. Stjärnmagnolior brukar kunna klara bra lägen i zon 4 och blir dessutom inte särskilt stora.
Tror att det bästa valet är 'Leonard Messel', men plantera den inte nära väggen - den klarar sig fint ändå. Soligt och skyddat läge är bra men som sagt inte för nära väggen. Tyvärr ser man rätt ofta att folk helt i onödan planterar magnolior nära husväggen vilket rätt snart resulterar i en fult växt buske som står alldeles för trångt. Magnolior tycker heller inte om att bli tuktade så det är ingen bra lösning att klippa ner en för stor buske.
Jan af Lisö
15-04-2009, 12:06
MissStorm, jag tror inte den Magnolia du beskriver är "uppfunnen" ännu.
Inte många mgnolior som klarar sig i zon IV, och de som klarar sig där blir inte så stora.
Det som kommer närmast dina önskemål blir 'Leonard Mesel", den borde klara av zon IV, får blekrosa blommor där (de blir blekare ju kallare det är) och jag tror att dess blommor klarar av några minusgrader.
Tycker inte heller den skall stå mot en vägg, då är risken för stor att magnolian vaknar på våren när det finns fortfarande tjälle i marken, med dödliga konsekvenser.
Om du vågar riskera en magnolia så kanske en fröplanta (OP) från "Big Dude" ? Enligt Zetas klarar den zon III, så på en skyddad plats, tur med anlagen och inpackning inför vintern klarar den mer? Det vore nog en sensation att ha en storblommig magnolia i en så kall zon ?
Andra tänkbara "riskprojekt" är Galaxy och Daybreak. Galaxy är lättförökad och den komer man över till överkomliga priser.
En tänkbar magnolia är "Sieboldii", gärna provensis Hammarö, den är vit, men doftar gott.
Och, i zon IV, magnolian måste vara krukodlad med fina, friska rötter !!!
MissStorm
16-04-2009, 11:00
Då är det alltså Leonard Messel jag ska leta efter. Det låter extra bra att den blommar som ung. Något riskprojekt är jag inte beredd att ta som första försök.
Tack så mycket för hjälpen Anders och Jan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.