Jag var i påskas i Holland och såg i var och varannan trädgård "Leilinden" (klippta och formade Lindar).
Såg också dessa träd i plantskolorna. Vet någon var/om man kan få tag på sådana träd i Sverige/Danmark, eller om man kan beställa dem direkt från Holland (var och hur?) Tacksam för alla råd och tips!
www.leibomen.nl (här kan man se mästerverken).
ingrids
14-04-2009, 15:09
Innan jag upptäckte hur långsamt lindar växer i zon 5 var det precis så jag tänkt göra. Jag har en bok hemma, där det finns en beskrivning, "Häckar och staket" av Richard Bird från 1998. I den boken börjar man från början med stolpar, trådar och lindspröt. Lindspröt var inga problem att beställa från vår lokala plantskola, men som sagt - inget jag skulle rekommendera från zon 3-4 och uppåt om man inte har en ängels tålamod.
Tack för tipset om boken!
Jag bor i Skåne, så det är möjligt att det växer lite snabbare här. Jag hade förstås föredragit om man kunnat köpa färdiga uppbundna träd som man kunde göra i de holländska plantskolorna (de kostade där ca 90 Euro styck)
Kolla med någon av de större plantskolorna t ex
http://www.flyingeplantshop.se/ , och se om de odlar själva eller kan plocka hem ett. De klippta lindarna är ju ganska vanliga i större planteringar hos kommuner och andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.