Månsan
Jag var i påskas i Holland och såg i var och varannan trädgård "Leilinden" (klippta och formade Lindar).
Såg också dessa träd i plantskolorna. Vet någon var/om man kan få tag på sådana träd i Sverige/Danmark, eller om man kan beställa dem direkt från Holland (var och hur?) Tacksam för alla råd och tips!
www.leibomen.nl (här kan man se mästerverken).

ingrids
Innan jag upptäckte hur långsamt lindar växer i zon 5 var det precis så jag tänkt göra. Jag har en bok hemma, där det finns en beskrivning, "Häckar och staket" av Richard Bird från 1998. I den boken börjar man från början med stolpar, trådar och lindspröt. Lindspröt var inga problem att beställa från vår lokala plantskola, men som sagt - inget jag skulle rekommendera från zon 3-4 och uppåt om man inte har en ängels tålamod.
Månsan
Tack för tipset om boken!
Jag bor i Skåne, så det är möjligt att det växer lite snabbare här. Jag hade förstås föredragit om man kunnat köpa färdiga uppbundna träd som man kunde göra i de holländska plantskolorna (de kostade där ca 90 Euro styck)
KURT
Kolla med någon av de större plantskolorna t ex http://www.flyingeplantshop.se/ , och se om de odlar själva eller kan plocka hem ett. De klippta lindarna är ju ganska vanliga i större planteringar hos kommuner och andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon