Full version: Risig klematis
Vero
På ett vindfång mot sydost har vi en stor klematis. Nu ser den mest ut som en massa ris som klängt sig fast där, fjolårets blommor sitter till och med kvar som små ulliga bollar här och där.

Jag har inte vågat klippa ner den eftersom jag inte vet vad det är för en klematis, men frågan är hur den kommer att se ut nästa år om jag låter den vara? Ännu risigare befarar jag... har ni några tips på hur jag kan artbestämma min klematis?
Finn Klematis
CITAT (Vero @ 14-04-2009, 16:05) *
På ett vindfång mot sydost har vi en stor klematis. Nu ser den mest ut som en massa ris som klängt sig fast där, fjolårets blommor sitter till och med kvar som små ulliga bollar här och där.

Jag har inte vågat klippa ner den eftersom jag inte vet vad det är för en klematis, men frågan är hur den kommer att se ut nästa år om jag låter den vara? Ännu risigare befarar jag... har ni några tips på hur jag kan artbestämma min klematis?

Hej !

När började den att blomma, hur länge blommade den, hur såg blommorna ut ?

Mvh.
Finn
Vero
Det är det jag tyvärr inte vet eftersom vi flyttade in här i oktober ifjol.
Bassam
Tack för frågan

Det finns flera olika sätt Beskärning Och du beskära fel kommer inte att få blommor i samma år.

H:Bassam
Finn Klematis
CITAT (Vero @ 14-04-2009, 19:53) *
Det är det jag tyvärr inte vet eftersom vi flyttade in här i oktober ifjol.

Hej !

Klipp den inte nu. Börjar den blomma i slutet av Maj början av Juni
med små blommr,klipper Du ner den i Juni (när den nästan har blommat fädigt)
20-30 Cm. över marken. Börjar den blomma i Juli-Augusti klipper Du den nästa
vår.

Mvh.
Finn
Vero
Tack för rådet, då gör jag så. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon