annicaF
När vi flyttade in i huset i höstas grävde vi upp en massa dahlier för vinterförvaring. De har nu legat i garaget på ett par hyllor och jag undrar om det är dags att gräva ner dem nu? Eller ska jag vänta ytterligare? Har förstått att de är köldkänsliga...

I sommras var de jättestora och kraftiga, så jag vill inte göra något fel smile.gif

Jag bor i zon 2 vid Stenungsund.

ingrid fuxwall
Funderar på samma sak, om man kan gräva ner dem redan nu och täcka vid köldvarning

ingrid
TEZZ
Jag grävde ner mina dahlior i går. Förra året var jag tidigare och då blev det frost när bladen var uppe ur jorden. Det var bara att täcka över med lite bubbelplast så var det fixat och jag hade dahlior från tidig sommar till sen höst.
HelenJ
Jag har grävt ner mina - i krukor som står inomhus. Pga snigelplågan tänker jag inte sätta ut dem i rabatterna förrän de blivit minst 1 dm höga! Förra året gjorde jag så här och det funkade jättebra. Året innan satte jag dem direkt i rabatten men det blev inga dahlior det året. Sniglarna höll dem på en konstant höjd av 5 cm hela sommaren igenom crying.gif
nelly.trott
Måste erkänna att jag glömde att gräva ut mina förra året. Förra veckan tänkte jag skulle plantera lite andra perenner på det dahlia ställe men till min förvaning så började de gro och så blev det att gräva ner de igen och vänta.
Vi får väl se om de blommar eller orkar att ta sig upp hela vägen ...
annicaF
Tack för svar! Kanske ska se till att få ner dem i jorden till helgen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon