Full version: Vindruva
Malin_MeL
Jag vill så gärna ha en vindruva på altanen. kan man odla den i kruka?

alternativet är att sätta den i en söderrabatt som är mot husväggen, men den har bara sol fram till mitt på dan för altanen är på andra våningen och skuggar, och så skulle den behöva klättra 2.5 meter för att ens komma upp till altanen. Hur mycket växer en vinranka på ett år? Jag skulle ju kunna bygga en spalje där nerefrån som sen fortsätter in på altanen.

Vad tror ni som kan?
Huggorm
CITAT (Malin_MeL @ 14-04-2009, 17:44) *
Hur mycket växer en vinranka på ett år?

Det beror naturligtvis på vilken sort man väljer. Jag planterade en Sukribe förra året, och den växte över en meter trots att den var nyplanterad och delar av sommaren var ruskigt torr. Om det är 2,5m upp till altanen är den nog där på två år
Malin_MeL
Då kanske jag skulle sätta en där...hur mycket plats i rabatten behöver den? räcker 50*50 cm?
Huggorm
Det är ungefär vad min fick, lite långsmalare bara. Dom skall ju ha surjord också, så man får gräva bort ungefär så mycket och omkring 30-40cm djupt och byta mot rohodendronjord eller motsvarande. Om du inte bor i riktigt mild zon så är det ju bara staketdruvorna som funkar, och samtliga skall ha sur jord. Kanske du kan kombinera det med några småväxter i rabatten som också tycker om sur jord
Malin_MeL
Vad är eg staketdruvor? har läst det lite här och där men inte riktig fattat. Jag bor i zon 2 tror jag, kanske 3. Sur-jord har jag gott om, har en tomt med mycket gran, men inte just i den rabatten. kom på ett annat ställe som jag skulle kunna sätta den, där tog vi precis ner några granar, det är en slänt på ett berg, men det kanske inte är så djupt med jord där...jag har hört att de får ganska stor rotklump?
Huggorm
staketdruvor är en sorts vindruvor som tål kyla mycket bättre än de vanliga. Dom är något mindre och har kärnor, men annars liknar dom vanliga vindruvor mycket. Det finns både blå och gröna staketdruvor.

Så vitt jag vet finns det ingen "riktig" vindruva som man kan odla på friland i zon 2-3, man får ha dom i växthus
Malin_MeL
Idag köpte jag en Sukribe, den fick hamna där under altanen. Fick reda på att det var surjordsväxter jag har där. Underbara höstanemoner. så det borde gå bra, hade en cypress i hörnet av rabatten tidigare oxå.

Behöver man sköta sin vinranka på nåt vis? beskäring gödsling vattning?

Kommer jag få frukt redan första året?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon