Full version: Djup till växter?
anonnonie
Jag undrar hur mycket djup jag behöver ha när jag ska plantera växter. Naturligtvis är det väldigt olika, men jag är intresserad av att veta mer om djupet till solroser och stockrosor. Jag funderar nämnligen på att plantera dessa i någon form av "låda", eller planteringspallar och behöver då vara säker på att de klarar sig...

Någon som kan hjälpa mig?
Ciczi
Ska du så frön eller plantera färdig planta? Frö till solros är inte så petigt. Bara peta ner lite lagom (cm eller två)
Har du en färdig planta så tar du den och gräver ett hål som motsvarar jordklumpen. Sedan sätter du plantans jordklump i nivå med jorden runt omrking.
Lät det vettigt?

Ciczi
anonnonie
Stockrosen har jag redan planterad på ett annat ställe i trädgården, men solrosorna blir nog från frön.

Det låter ju bra att de inte behöver så djupt... Jag trodde kanske att de behövde mer jord att växa i längre fram när de växt till sig...
HelenJ
CITAT (anonnonie @ 14-04-2009, 19:51) *
Stockrosen har jag redan planterad på ett annat ställe i trädgården, men solrosorna blir nog från frön.

Det låter ju bra att de inte behöver så djupt... Jag trodde kanske att de behövde mer jord att växa i längre fram när de växt till sig...

Lite missförstånd här kanske... Det måste naturligtvis finnas mer jord på platsen än bara till jordklumpen. Ett matjordslager på ca 30 cm i rabatten är vanligt till de flesta växter. Ska du plantera i en låda bör den vara minst 30 cm djup (helst 50 cm till större växter) och vara full med jord. Ciczi menar nog att hålet du gräver ska vara djupt nog för att jordklumpen ska få plats - plantan ska ha lika stor del ovan jord som på den förra platsen den stod. Men som sagt, finns det mer jord under planteringshålet som plantan kan växa vidare i blir den glad!
När du sår måste naturligtvis jordlagret också då vara rejält, även om du bara petar ner fröna några cm. När fröna väl har grott ska de ju också utveckla rötter - neråt....
anonnonie
Aha! Tack för att du redde ut det lilla missförståndet... hihi, som det kan bli!

Jag är ju helt nybörjare, så liknande missförstånd kan ju uppstå längre fram under vår och sommar säsongen. Men den som inte frågar får inga svar!

Tack till er båda, nu vet jag hur jag ska fortsätta!
HelenJ
CITAT (anonnonie @ 14-04-2009, 20:30) *
Aha! Tack för att du redde ut det lilla missförståndet... hihi, som det kan bli!

Jag är ju helt nybörjare, så liknande missförstånd kan ju uppstå längre fram under vår och sommar säsongen. Men den som inte frågar får inga svar!

Tack till er båda, nu vet jag hur jag ska fortsätta!

Det finns inga dumma frågor. Däremot är det dumt att inte fråga om man inte vet! biggrin.gif

Tänk på att ordna någon form av dränering i dina planteringskärl så det inte blir vatten stående i dem när det regnar. Bäst är ett hål i botten, och då måste krukan upp lite från marken så vattnet säkert kan rinna ut. Den kan t ex stå på några stenar. Finns det inget avrinningshål kan du lägga ett rejält lager lecakulor längst ner i kärlet under jorden, så fyller de ungefär samma funktion.

Och glöm inte bort att även växter planterade i lådor eller krukor behöver gödslas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon