susanneedgren
14-04-2009, 17:28
Behöver hjälp med att tillverka en snygg ställning till mina vinbär som växer ut, över och genom ställningarna dom har nu.
Vill att dom ska vara snygga då man ser dom merparten av året mot kala grenar.
Dom som sitter där nu (nyköpt hus) är fyra fula trälister i en ram på fyra pinnar, ja ni fattar.
Kan man göra något snyggt av armeringsjärn, vita brädor eller något. Behöver tips!
Gröna färdigköpta ställningar kommer inte att hålla när buskarna bär frukt.
BILD BORTTAGEN
ingrids
14-04-2009, 18:34
Läser Israelssons bok om köksträdgård och där tipsar hon om att man kan spaljera vinbär i solfjädersform. Kräver beskärning men kan se läckert ut även utan blad.
susanneedgren
14-04-2009, 18:45
Jösses!
Känns som ett jättejobb när man ser alla grenar som måste bort.
ingrids
14-04-2009, 19:52
Fast bara första gången ... Annars kanske stöd av bockat armeringsjärn kan vara något.
Ser ut som du ändå bör beskära dina vinbärsbuskar.
susanneedgren
14-04-2009, 20:46
hur hårt?
Vet att man ska beskära röda och svarta vinbär olika. När och hur?
Källtorpet L&T
15-04-2009, 08:53
vi har några "rattar" till pionbuskarna.
12 mm armeringjärn som är bockat till en ring, 3 st ekrar in till en stolpe i mitten som man trycker/bankar ner i mitten på busken. borde funka till vinbär oxå.
fördelen med dom här är att det är inte en massa ben i vägen för gräsklipparen.
susanneedgren
15-04-2009, 17:25
Bra idé!
Den ska testas
Ingrid Zon3
15-04-2009, 21:27
Vinbär beskärs lämpligen på hösten, genom att man skär av de äldsta (grövsta) grenarna långt nere vid backen. Skär du dem nu kommer du få mindre skörd i år eftersom blomanlagen är sköra och skadas om man hanterar busken och då blir det ju förstås inga bär av de blommorna. (Samma sak gäller för att byta stöd nu. Snart kommer bladen och då kommer stöden knappt synas. Så jag skulle väntta till hösten med det också.)
Grenarna som ligger på backen kan du ta bort.
Hur mycket grenar man skär bort beror på om det är röda, vita eller svarta vinbär. Svarta kan skäras hårdare, dvs fler grenar kan tas.
Köra ner ett armeringsjärn mitt i busken skulle jag inte göra, du riskerar att skada roten permanent. Men bör hålla marken under buskarna öppen ändå, så gräsklippning innanför stöden borde så inte vara aktuellt. Prova med täckbark eller nåt efter att du rensat upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.