Full version: Marktäckare zon 5.
Ezereht
Finns det någon låg marktäckare som är zon 5? Under 60cm.
Camillan
Oj, det finns massor! Vilket läge (sol/skugga)och vad är det för jordmån? Önskemål om färg? Vilken höjd ska den ha mer exakt? Vad ska du ha den tillsammans med?

Hälsningar från Camillan som gärna vill ge förslag...
Ezereht
Vad bra du har idéer! Det kommer vara soligt. Men zon 5 som sagt...
Ganska torrt och sandigt men jag kan jordförbättra en del.

Helst inte vit. Färg är roligt. Det är bra om den inte blir alltför bred, rabatten är ganska smal där jag tänkte ha den/dem.
Kajsa
Kom bara på dessa
Max Graf, Rugosa 0,6 hög men bildar sedan långa revor på marken, zon 6

Pumila, Gallica ros ca 40 x 40 cm. Tror det var denna svennis hade som en låg häck. Jag satte en rotäkta här av den förra året från honom. Zon 5 !
Ezereht
hmm var det månne Parvifolia som Svennis hade häck av? Det var ju en idé.. ah fast är den zon 4?
Kollade på Pumila också, den var fin smile.gif Roligt att det fanns något i alla fall.

Jag har börjat kolla av mina rosor, och ännu har jag inte hittat någon helt död (fast en del är täckta av snö ännu), men jag ser ganska stor skillnad på zon 4 och zon 5 rosorna...
Kajsa
Jag kikade på rosor till mig på Rosenposten och hittade denna
Dunwich Rose Pimpinell, 50 - 90 cm, vit zon 7. Den såg gullig ut, kika efter den.
Camillan
CITAT (Ezereht @ 14-04-2009, 19:03) *
Vad bra du har idéer! Det kommer vara soligt. Men zon 5 som sagt...
Ganska torrt och sandigt men jag kan jordförbättra en del.

Helst inte vit. Färg är roligt. Det är bra om den inte blir alltför bred, rabatten är ganska smal där jag tänkte ha den/dem.

Skämmigt värre... Om du såg mig nu skulle du se att jag är rosenröd om kinderna! Jag såg inte på ditt första inlägg att det var en ros du sökte, utan jag trodde att du desperat sökte en perenn... Så är det... Jag har en rosa enkelblommande gallicaros (tror jag) på egen rot som skulle kunna betraktas som marktäckande. Hade du bott närmre (Småland) hade du kunnat avhämta en, som förlåtelse för mitt misstag...
Hälsar en skamsen Camillan...
Ezereht
Camillan klart man bara blir glad när nån försöker vara hjälpsam smile.gif Lite långt till småland från Västerbotten, men tanken var ju jättesnäll även om du knappast behöver be om ursäkt för att du är entusiastisk. *kram

Vi får se vad vi kan hitta för något. Jag hade perenner där men såg dom dött nu. Kanske blev för blött för dom, eller för torrt. Svårt att veta, men jag tänkte man kan sättar en ros istället.
Chamomille
Då ska vi se. Kollar här i min bok "Rabattrosor" och hittar t.ex:

"Lady Reading" C. van Kleef. Rabattros 60X50 cm. Karminrosa/karminröda blommor. Blommar nästan oavbrutet juni till långt in på hösten. Zon 5.

"Allotria" M. Tantau. Rabattros 80X60 cm. Orangeröda blommor blommar juni till långt in på hösten. Zon 5.

"Frau Astrid Späth" Späth. Rabattros 60X50 cm. Rosa blommor juni - senhöst. Zon 5.

"Jan Spek" S. McGredy. Rabattros 70X60 cm. Klargula blommor. Blommar rikligt juni till senhöst.

"Nina Weibull" S. Poulsen. Rabattros 80X60 cm. Mörkröda blommor i juni - senhöst. Zon 5.

Kanske för stoooora... Men härdiga i alla fall blush.gif

GunnellF
Om du kan tänka dig en rosa ros så kan Bonica funka bra. Den blir inte så hög och blommar rejält, speciellt om man tar bort utblommade klasar men det är inte nödvändigt. Den remonterar.
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/bonica-82/
gulmåra
Marktäckare har jag ingen koll på. Jag vet att Raubritter kan användas som det men den blir ju betydligt större.
Fast det ringde lite klockor att jag sett något i Roserier...så jag hittade två ur Morden serien som inte ska bli högre än 60 cm den ena tror jag står som 30 - 60 cm och båda ska klara zon 5
De jag fann är Morden Amorette och Morden Cardinette. Den första ska finnas hos Cedergrens och Trädgår'n i Söderfors den andra var det dessvärre knepigt med i Sverige.

Sedan finns ju rugosorna som heter Pavement i efternamn de blir väl inte högre än 60 - 70?
Jag har Snow Pavement som jag tror är samma som Schneekoppe och den är knappt halvmetern. Fast det är klart så eleganta är de kanske inte?! Men jag gillar de grårosavita blommorna....
Ezereht
mmm Morden Amorette är säkert ganska lik Adeladie Hoodless, som är i samma rabatt, så det skulle kanske se bra ut.

Funderade lite på Jan spek också, fast den är säkert like kinkigare med jorden.

Ska kika hur lady readings er ut..

Bonica ser ut att vara i största laget... men den är så fin så den skulle jag vilja ha någon gång någonstans.

Rugosor är ju kanske inte mina största favoriter än, har fortfarande lite fördomar i bagaget från Vresrosor överallt i min uppväxt. Taggiga också..
Mimika
William III kanske...?
Blommar tidigt, nypon, superfin liten ros, zon 7!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon