|
Jag har börjat klippa rosor och det är sämre än vanligt, har mycket barkfläcksjuka på alla grupper av rosor. Både rabatt och buskrosor är svarta ända ner och jag har grävt upp allt möjligt. Det blir inga problem att få plats med de nya rosorna som är beställda. Tuffa rugosa och Kanada rosor, Pimpineller har klarat sig bäst men även Austinrosorna har klarat sig över förväntan. Funderar på att slänga in en beställning till Rosenposten på lite låga rugosa rosor.
ingrid fuxwall
14-04-2009, 19:24
Själv har jag enbart Lidel rosor och alla har överlevt vintern och har små nya skott på gamla stammar. Fast det är ju tveksamt vilken färg det blir - är alltid lika spännande.
Ezereht
14-04-2009, 19:29
Rose de recht och John Cabot har klarat sig bäst, inte fryst ner alls.
De flesta andra har frusit en hel del men har någon dm kvar ovan jord i alla fall på alla grenar, Morden sunrise i botten, men det kommer flera nya skott så jag är inte orolig. Amber Cover finns bara 2 pinnar kvar som ser bra ut.
Sticklingarna från svennis är de flesta ännu täckta av snö, men helena såg jag hade klarat sig.
Alexander-VG-zon3
14-04-2009, 19:36
denna vinter har gått bättre än förra hos mig, det mesta frös ner för mig förra vintern. i trädgården så har alla rosor klarat sig. som du har jag också fått en del svarat stammar ( mest på Erotika och Schnewwitten( kan inte stava till det)). men minimalt med frysskador.
Rugosa och Mossrosorna har klarat sig utan skador.
Rosorna på Balkongen här i zon 3-4 har alla klarat att övervintra i krukorna, inga skador alls och skjuter långa skott. gav dom skydd när det var som kallast(under -15c) då gav jag dom 1-2lager bubbelplast och ca 2-3lager grön vinterväv, annars har dom stått utan skydd ner till -10c -15c och flera frostdagar då det inte var över 0c. är förvånad att det gått så bra för dom.
nu ser jag fram emot deras blomning.
har inte beskärt några rosor än, och därför att jag inte varit på besk så ofta i skåne och därmed varit mindre i trädgården. dom på balkongen vet jag inte hur jag ska klippa så därför låter jag dom växa tills jag skaffat mer info. så dom klipper jag väl inte förens nästa vår-försommar.
Lilla Sibirien
14-04-2009, 19:50
Har inte många rosor men de jag har ser alla ut att ha klarat vintern bra. Har inte haft rosorna täckta under vintern endast Rhapsody in Blue som fick lite täckning mot vårsolen.
Med +19 i lördags och just nu endast +1,8 så blir det ganska tvära kast. Få se vad som händer de närmaste veckorna, hur många kalla nätter som ännu återstår.
Rosorna börjar få stora ögon och en Mary Rose har fått blad.
gulmåra
14-04-2009, 20:24
Det mesta ser ut att ha klarat sig bra. Här blir inga rosor vintertäckta men trots det finns det lite barkfläcksjuka på en del grenar. Jag har rensat ut lite gamla grenar nu i helgen men annars väntar jag med klippandet tills temperaturen är säkrare över noll. Förresten så har jag glömt att titta hur det har gått för The Generous Gardener i videkorgen.... Hoppas han har klarat vårkrisen....
Det mesta har klarat sig bra, förvånansvärt nog, det är bara de nyplanterade rosorna från i höstas som frusit lite i topparna, men det tycks vara regel oavsett vinterns karaktär. Lite otäckt är det med vad jag fruktar är barkfläcksjuka på var och varannan ros.  Visar här några exempel på China Town. [attachment=33349:Barkfl_cksjuka1.JPG] [attachment=33350:Barkfl_cksjuka2.JPG] [attachment=33351:Barkfl_cksjuka3.JPG] [attachment=33352:Barkfl_cksjuka4.JPG] Avslutar med trevligare tema. Rosorna här i zon 3 lär ju inte på långa vägar vara först, men här är årets första ros med blad. Nu är äntligen rossäsongen 2009 igång. Stickling Rapsodhy in Blue. [attachment=33353:RiB_stic...t_m_blad.JPG] /S
Ezereht
15-04-2009, 00:49
Ros med blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaad! *gråter en skvätt i ett hörn..
Jamen mina vårlökar har ju börjat sticka upp lite i alla fall i lähörnorna.
Jag vill också ha ros-sesong. Framför allt är jag sååååå sugen på att gå på plantskolorna och se vad dom tagit hem i år.
Väldigt många av mina har också barkfläcksjuka. Men det är väl inte mycket att göra åt? Många har blad och jag var ute och beskar igår. Jag fick LÅG del 3 i födelsedagspresent, så Bantry Bays enda höga pinne klippte jag käckt av ca 30 cm upp enligt rekommendation, vid ett utåtriktat skott och med snittet på rätt håll De engelska rosorna har blad liksom en hel del andra, medan Wasagaming och Jacqueline du Pré verkar tävla om vem som kommer sist. Jag tror på Wasagaming. Souvenir de la Malmaison är en riktig ynk och ser värre ut än jag trodde först. Men det är liv i den här och där.
Trist Stiffe och Thé, det blir som sagt mycket klippa bort i år och en del att gräva bort.  Barkfläcksjuka, här en bild från i veckan från olika rosor. Vattentillförseln stryps och grenen torkar in, vilket syns på många grenar när man klipper. Svampen börjar året innan vad jag läst, men frågan är vad var det i vädret som gynnat svampen ? För mycket gödsel har jag aldrig lagt på, bara ett lager kogödsel på våren, kompost på höstarna. Det står inte mycket att läsa i LÅG, så jag ska söka lite mer. Och jag slängde in en beställning till Rosenposten på några tuffa rosor i går kväll till mina nya hål. David Thompson, Will Alderman, Lochinvar, Sachalin och Dunwich Rose. Rugosor och två pimpineller Lochinvar är en ny Austin pimpinell som remonterar ! Kolla den ! Så fin.
Ezereht
15-04-2009, 09:50
Ja Lochinvar har jag redan spanat in Kajsa, sen ser superfin ut! Och vet du, Smultronstället här i Umeå ska ta in Jan Spek i år  Den gillar ju du, så jag tror kanske en ska få sneaka in i min trädgård någonstans sen.
Har varit ute och kollat igen och det är nog faktiskt Königin von Dänemark och Mrs John Laing som tävlar om att ligga sist.
Här kommer lite bilder.
Ghislaine de Féligonde ser lovande ut: [attachment=33360:Ghislaine_15_april.jpg]
Felicia likaså: [attachment=33361:Felicia_15_april.jpg]
Königin von Dänemark kommer sig sakta men säkert: [attachment=33362:K_nigin_15_april.jpg]
Alla planterade i höstas.
Ezereht
15-04-2009, 17:45
Wow vad din Ghislain såg fin ut
Ezereht
16-04-2009, 17:01
Min Linnaeus har klarat sig jättebra  Väldigt lite fruset!
Så den klarar zon 5, inte illa. En toppenros
Lilla Sibirien
03-05-2009, 09:40
Tar tillbaks mitt tidigare svar, här har nästan alla rosor drabbats av barkfläcksjuka. Nu är rosorna stubbade, den enda som får vara ifred för sekatören är Louise Bougnet. Alla mina rosor var nyplanterade i fjol och nu är de nedklippta till marknivå. Hoppas att de klarar av att skjuta nya skott underifrån. När jag klippte grenarna reagerade jag på att vissa av grenarna var mörka i mitten, betyder det att grenen är på väg att torka in.
Har bara en "finros", en White rose of York. Den ser ut att ha klarat vintern fint.  Köpte en pytteliten planta av Finlands vita ros förrförra sommaren. Satte den i en av mina utarmade rabatter för att ha koll på var den är. Nu i vår flyttade jag över den till kruka, i väntan på tillväxt och en lämplig placering, och den verkar tycka bättre om det. Fina små blad har den fått och om jag inte inbillar mig ser den ut att ha vuxit till sig bara på en månad. De risiga gamla rosplantorna som står i rabatten har jag inte tittat så mycket på. Jag tror mest det är vildrosor eller något åt det hållet. De har inte givit ifrån sig så mkt blommor de somrar jag bott här. Men nypon får de av någon anledning. Märkligt.
*Ulrica*
03-05-2009, 10:29
Min rosenhäck: Louise Bugnet 20 st. Jens Munk 20 st. Martin Frobisher 20 st. Någon barkfläcksjuka har jag inte sett däremot har en del hela grenar dött och vissa är döda i topparna. Jag har beskurit färdigt mer än hälften av rosenhäcken och det är tydligt att det är Louise som har klarat sig bäst, det var också hon som växte mest förra säsongen. Martin har klarat sig sämst och det var han som hade liten rosenbladsstekel på alla plantorna när jag planterade dem förra våren. Jag är lite osäker på gödslingen. Jag har hönsgödsel som jag tänkte använda och dessutom har jag tillgång till aska och gräsklipp. Kanske ska köpa lite påsko att ha på...
Kanadarosorna har över lag klarat sig bra här, hos mig är det Rabattrosor och Moderna Buskrosor som tagit mest stryk. Vad du gödslar med av det du räknar upp är väl alla bra, dela upp det lite under sommaren.
Lilla Sibirien, svarta grenar i mitten låter som grenen håller på att dö så sakteliga. Friska grenar är ljusgröna.
Lilla Sibirien
03-05-2009, 15:02
En del av de grenar som led av barkfläcksjuka var mörka (bruna) i mitten när jag klippte av. Skillnaden märktes när jag klippte av friska grenar, de hade ingen mörk fläck i mitten av grenen. Jag bara säger det, rosor och jag är nog en katastrof, vi vill inte med varandra. Trots att hela gården är full av rosjord. De som klarade sig lite bättre var de jag hade kastat täckbark över, de jag hade kompostjord över var värre angripna. Rhapsody in Blue, Gislande de Feligonde var två av rosorna som fick mera täckbark och just de plantorna klarade sig lite bättre. Men de övriga är klippta under marknivå, bla Mary Rose. Jag undrar om kompostjorden var för kraftig? Jag misstänker det, eftersom det var rätt så tydligt vilka som tog mera stryk.
strandskatan
03-05-2009, 17:12
Usch usch, massor med barkfläcksjuka! Livet var enklare innan man visste så mycket om rosor, nu går man och oroar sig och tittar efter allt man förr inte visste fanns, bladstekel, rosrost, barkfläcksjuka, mjöldagg, rotskott från ymproten... ju mer man vet finns av elände, desto mer hittar man. Tills för ett par år sedan kände jag bara till bladlöss och svartfläcksjuka, bladlössen spolade jag bort med vatten och de svartfläckiga bladen trillade ju av sig själva ... så komplicerat allt plötsligt blivit!
villa-sandberg
03-05-2009, 21:57
Tills för ett par år sedan kände jag bara till bladlöss och svartfläcksjuka, bladlössen spolade jag bort med vatten och de svartfläckiga bladen trillade ju av sig själva ... så komplicerat allt plötsligt blivit! Håller med dig! Trodde bara mina Flora Danica rosor frusit lite, men nu förstår jag att det är barkfläcksjuka. Måste ju säga att denna forumsida är mycket undervisande! Har lärt mig massor under min korta tid som medlem, som jag inte tänkt på/vetat om efter flera års läsande av trädgårdsböcker. Men hur var det nu med att plantera nya rosor där angripna tidigare stått, visste nån det? Tänkte först försöka kapa dom jäms med marken och se om dom kommer men dom var rätt rejält angripna så det kanske blir till att gräva?! [attachment=34168:frostros.jpg] *frostnupen i höstas* gillar verkligen den här rosen så jag skulle nog bli lite lessen om jag måste gräva upp den...
AnnammA
03-05-2009, 23:31
I överlag, ser det ut som om de flesta av rosorna klarat sig i vår trädgård.Där är ngn som bara försvunnit - med etikett och allt och en "Gloire de Dijon", som kinkat ända från början, som troligtvis gått till de sälla jaktmarkerna...Några har barken sett tråkig ut på, men där har jag fått beskära till längre ner...Nu väntar jag bara på regn, så att jag skall våga gödsla, för det vågar jag inte då det är så här torrt i marken, som det är nu.
Försvunnen ros, det har jag också råkat ut för. Nu när våren (sommaren) har kommit med besked, och hela trädgården och alla krukor och redskap gåtts igenom, så måste jag konstatera att en ros saknas. William III (stickling) som jag lirkade loss från Svennis förra sommaren är obegripligt puts väck.  Då jag inte visste var jag skulle sätta den, så stod den i sin kruka hela sommaren, men den växte och var grön och fin. Nu kan jag inte finna den någonstans.  Stickling och kruka är som bortblåsta. Trodde jag kanske hade pillat ner den någonstans i höstas, men icke, inte i en endaste rabatt kan jag detektera den. Inte heller fanns den bland de inhysta krukorna. Ett fullkomligt mysterium.  Verkligen irriterande att ha så tidsbegränsat minne. /S
Stiffe, du är inte ensam om dina minnesproblem. Jag har inte slarvat bort någon ros, men igår när jag skulle plantera i rabatten på ett ställe som såg så otroligt tomt ut, fick jag upp lite olika hostor... Först rötter (vad kan detta vara för rötter - här, mitt där det är tomt??) och sedan skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|