palseger
Min första fråga är hur jag får tag på pallkragar? vad kan jag ha annars som kanske är lite snyggare och var kan man hitta det? försöker få med en bild här från en dansk grosist som har superfina träddgårdslands vad man nu kallar dem.

Skall börja med ett litet land men om det blir snyggt och funktionsdgligt blir det fler...

ber om tips... skall även läsa vidare om planteringstips. men mycket sådana frågor kommer jag hitta svar på...

Vore så tacksam för hjälp. börjar j bli dags nu.

MVH
Terry
Lindh87
Jag praktiserade på Plantagen där jag bor ett tag. Och vi/dom hade massor med pallkragar. Jag tror att om du frågar snällt så kan du nog få ett par på något liknade varuhus som kan tänkas ha.
För säkert 50% av dem vi hade stod ute i snön/regn och ruttnade istället, så de blir nog bara glada att bli av med dem!
Lycka till!
palseger
Tack. skall fråga dem i morgon när jag åker förbi... smile.gif håller tummarna för att komma hem med några stycken.
Betty
Jag använder pallkragar för att det är enkelt och billigt/gratis. Vill man ha snygga inramningar till sina odlingar så kan man t.ex. bygga själv av brädor eller byggtimmer. Man kan även fläta pil t.ex. - bara fantasin sätter gränsen. smile.gif Tips: Kolla efter idéer på Google bildsök: Här
ABCiV
Gamla potatislådor är billiga och väldigt användbara till både sålådor och odlingsbäddar. Man kan dela dem i två delar så har man en med golv och en utan golv. Själv har jag satt några utmed södervägg och odlar t.ex. gula hallon i dem.
Preussen
väldigt snygga odlingsbänkar de där i flätad pil. om ni har sett "från trädgård till tallrik" på svt så har han likadana. inte så svårt att anlägga.

i övrigt tycker jag att denna tråd hör hemma på pallkrageklubben. finns det ingen moderator här på köksträdgården?
Fågelvägen
Företaget Jämtgärsgård säljer "raftehegn" som är vanliga i Danmark. Finns både av liggande och stående granslanor. Kanske något som liknar din danska bild?
palseger
Jag ber om ursäkt om jag la denna tråden fel... det var nog mest för att jag hade lite följdfrågor ang var i träddgården man bör lägga ett land... skall det vara ful sol eller solhalvskugga för de flesta ex morot, palsternacka och liknande grönsaker?

Finns även en mindre tanke att sätta lite lite potatis och tomatplanta. men tomatplantan behöver nödvändigtvis ej vara i landet. Vad bör jag använda för jord och hur mycket undifrån bör jag gräva ur för att slippa ogräs i större mängd.

Kömmer börja utan att höja upp landet så inga pallkragar eller liknande första året. får bli senare.

Tack för era svar.
Betty
CITAT (Preussen @ 15-04-2009, 11:15) *
..../

i övrigt tycker jag att denna tråd hör hemma på pallkrageklubben. finns det ingen moderator här på köksträdgården?

Håller inte alls med dig, tråden heter I stället för pallkragar?
Betty
CITAT (palseger @ 15-04-2009, 13:01) *
Jag ber om ursäkt om jag la denna tråden fel... det var nog mest för att jag hade lite följdfrågor ang var i träddgården man bör lägga ett land... skall det vara ful sol eller solhalvskugga för de flesta ex morot, palsternacka och liknande grönsaker?

Finns även en mindre tanke att sätta lite lite potatis och tomatplanta. men tomatplantan behöver nödvändigtvis ej vara i landet. Vad bör jag använda för jord och hur mycket undifrån bör jag gräva ur för att slippa ogräs i större mängd.

Kömmer börja utan att höja upp landet så inga pallkragar eller liknande första året. får bli senare.

Tack för era svar.

Både kryddväxter och de allra flesta grönsaker vill ha massor av sol så full sol(=söderläge) är bästa platsen för kökslandet. Sallad och andra bladväxter kan även fungera i lite skuggigare lägen.
Tomater har jag i 20-liters murarhinkar, jag har borrat dräneringshål i botten på dem. Jag brukar använda enbart kogödsel på påse till dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon