Towanda
02-10-2003, 18:09
Är det någon som har en bild på en trädaloe? Har tagit sidoskott från någon slags aloeliknande suckulent, ca 40-50 cm hög, en rund stam med oparade "blad" (smala/spetsiga, fetbladiga, platta med små mjuka "taggar" på ovansidan, "runda" på undersidan) som är spridda jämnt över stammen, dock tätare i toppen. Färgen är lite ljusare grön än vad jag tror att aloe vera är, stammen är ganska ljus, bladen har mörka nästan lilaaktiga prickar. Någon som känner igen vad det är på beskrivningen?
Mvh,
Lena
Towanda
02-10-2003, 19:24
Tack tack!
Fast den var det ju inte...
Den här är mer lik ett träd. Mer stam och glesare mellan bladen. Mindre och smalare blad. Jakten går vidare...
Mvh,
Lena
Towanda
02-10-2003, 20:35
Tack...
...men det är inte den heller.
Stammen är inte grenad och inte lika vedartad.
Jakten går vidare...
Mvh,
Lena
Hej! Ett tips är att besöka www.holmsundsblommor.se, där du kan titta på skötselråd för väldigt många krukväxter. Bl.a. finns där namngivna ett antal olika aloesorter.
PS: Om ni tittar in i Umeå, rekommenderar jag denna affär som ligger strax söder om stan, i stadsdelen Holmsund.
/Ann-Louise i Umeå
Ingrid på Västkusten
03-10-2003, 06:29
Aloe dichotoma är trädaloe :-)
A ramossissima är släkt med den men det är itne samma art. Denna får en skulptural stam på flera meter innan det blir en krona. Jag ahr et ynka ex på knappt en meter själv ifårn en liten fröplanta, stammen börjar se lovande ut!
Hälsar Ingrid
Towanda
03-10-2003, 15:38
CITAT (lolo @ 02-10-2003, 23:26)
Hej! Ett tips är att besöka www.holmsundsblommor.se, där du kan titta på skötselråd för väldigt många krukväxter. Bl.a. finns där namngivna ett antal olika aloesorter.
PS: Om ni tittar in i Umeå, rekommenderar jag denna affär som ligger strax söder om stan, i stadsdelen Holmsund.
/Ann-Louise i Umeå

Det verkar inte vara en aloe alls om man tittar på de aloebilderna som Holmsunds blommor hade på sin sida. Förvirringen ökar.
Mvh,
Lena
Ingrid på Västkusten
03-10-2003, 15:42
Deras aloe-bilder är ett mkt litet och orepresentativt urval av alla aloe som finns!
Ingrid på Västkusten
04-10-2003, 19:12
Två bra bilder på Aloe dichotoma i odling - den senare påminner lit eom min fast jag ahr en lite längre stam och högre topprosett fast mindre snygg stam,
Hälsar Ingrid
Pia mitt i Skåne
05-10-2003, 08:02
Den här Aloen står som "trädaloe" i min blombok...
Aloe arborescensPia
Towanda
05-10-2003, 16:25
Den måste det vara! Mycket lik den jag menar.
Då var det ju en trädaloe i alla fall. =)
Tack tack.

(Jag har tagit några av de små skotten som
växer ut från stammen nere vid jorden, jag
hoppas att de ska rota sig...)
Mvh,
Lena