Snohan
Ska odla potatis i hink/kruka och undrar vad jag ska ha för jord. Jag har odlat potatis två gånger förut och då använt U-jord, men blasten blev som en mindre skog. Potatis fick jag ändå dock... Men nu tänkte jag att om potatisen inte vill ha så mkt näring så är det ju dumt att köpa dyr och fin jord som jag istället kan ha till annat. Nån som har nåt förslag? Jag hade tänkt mig 5-6 svarta hinkar som man kan köpa på Bauhaus o liknande ställen. Tacksam för svar!
Aqvakul
Under förutsättning att du vattnar lagom, inte för mkt och inte för lite (ett dräneringshål i botten vore nog bra) så duger billiga påsjorden. Ofta innehåller den inte så mkt näring , vilket är bra. Problemet är att den har väldigt stort torvinnehåll vilket leder till att den fungerar dåligt om den blir för blöt eller för torr. (Det är lättare att hålla lagom fuktighet ju större spannarna är.)
Snohan
Ok, kan jag blanda upp den billiga jorden med något så att den blir bättre?

Detta kanske inte spelar nån roll alls men jag har tidigare blandat i Swellgel och jag tycker att det funkat bra (hade balkong i söderläge så det var nästan ett måste för att slippa vattna tre gånger om dagen). Spelar det någon roll? Jag har flera dräneringshål så det är inget problem!
Aqvakul
Det blir säkert jättebra!
ingrid fuxwall
Själv har jag i flera år med gott resultat använt Bahus "kossa på påse". Har testat annan kogödsel med dåligt resultat - just detta fungerar perfekt för mig.

I år hade jag tänkt blanda jorden med sand
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon