Full version: giftiga pallkragar...
Sophie1
Hejsan alla ....
Jag är helt ny här på forumet och även i trädgården kan man säga blush.gif nu har ja tänkt att odla i pallkragar, och undrar då om dom kan innehålla gift som man ju inte vill odla i.. hur vet ja om dom gör det? Sen tänkte ja klä dom invändigt med plast, är det en bra ide? Behöver ja då oroa mig för gift på kragarna, då jorden inte kommer i direkt kontakt med kragarna? Kan ja ha plast i botten på dom också, om ja lägger på ett ganska tjockt lager av grus uppepå? Sen bark och uppepå det jord...? Tänkte ha eu pallar, stora sorten, tre på varann...ni som sitter inne med kunskap, snälla hjälp mig?
Sophie1
26 visningar men inget svar unsure.gif knasiga frågor kanske.....
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara obehandlat trä i pallkragarna, men köper man dem från en fabrik där man förvarat giftiga ämnen i dem som kanske runnit över så kanske de blivit giftiga men inte annars.
Sophie1
Tack Åsa för ditt svar.
Om man använder sig av kragar från metall industrin å dyl, tror du då att plasten hindrar jorden från att ta upp ev befintliga giftiga ämnen från kragarna? Ska ja använda mig av plast även i botten eller lägga nån form av markväv?
MVH Sophie
noora
Lägg inte heltäckande plast i botten, överflödigt vatten måste ha en möjlighet att rinna ut smile.gif Markväv är bättre, om du vill lägga något på botten alls (beror på vad du har under).

Jag odlar inte i pallkragar utan i sandlådor. Jag klädde dem invändigt med plast på sidorna. Det har hjälpt att hålla kvar fukt i jorden om inte annat. Jag har inget alls på botten. På ett par ställen kommer ogräs som förut växte på platsen upp i sandlådorna (specifikt kirskål och vitklöver), så nån sorts väv hade kanske varit bra att ha under.
MariaS
CITAT (Sophie1 @ 15-04-2009, 10:57) *
Tack Åsa för ditt svar.
Om man använder sig av kragar från metall industrin å dyl, tror du då att plasten hindrar jorden från att ta upp ev befintliga giftiga ämnen från kragarna? Ska ja använda mig av plast även i botten eller lägga nån form av markväv?
MVH Sophie

Jag lägger ett lager blöta tidningar i botten. Hela tidningen som den är.
Sophie1
Tack Nora å MariaS för era svar. Ska nu lägga väv eller tidningar i botten, det blir bra. Mvh Sophie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon