Hoppas någon kan ge mig tips på en passande växt till en rabatt i västerläge. Växten måste passa ihop med en lila rhodedendronbuske. Rabatten ligger upp till husväggen i skyddat läge. Skåne
CITAT (TEZZ @ 14-04-2009, 21:53)

Hoppas någon kan ge mig tips på en passande växt till en rabatt i västerläge. Växten måste passa ihop med en lila rhodedendronbuske. Rabatten ligger upp till husväggen i skyddat läge. Skåne
Det finns många växter som kan passa här, så du måste nog specificera lite mer. Hur hög ska den vara? Vad är det för typ av jord? Vilken säsong ska den blomma? Ska det vara en marktäckare?
Jorden är lite lerhaltig. Växten bör vara lika stor som rhodedendronbusken. Ca1,5 meter eller högre. Färgen ska helst vara rosa eller blå. Det spelar ingen roll när den blommar. Hoppas det var lite mer vägledning.
Killensomvillhagrönafingrar
16-04-2009, 14:50
Nu bad du och för sig inte om detta men jag har Vinca minor under mina och detta är mycket fint. Täcker bra och sprider sig fint.
Varför inte satsta på ett azalea. Det finns så mycket olika varianter av dessa och rhodedendron så det borde kunna bli fint.
Eller kanske ett Silverpäron som bryter av ovanför buskarna?
Blåblommande buskar är inte så vanliga, rosa är lite lättare...
Hybridkejsarolvon blommar riktigt tidigt, ofta dec - mars. Doftar gott!
Hortensia finns förstås i både blått och rosa.
Rosenrips eller rosentry är också rosablommande.
Vill du ha något senare är syrenbuddleja väldigt trevliga.
Du skrev att rabatten ligger vid husväggen, men närmare väggen än 1,5 meter bör man aldrig placera buskar. Dels blir det för torrt för dem inne vid väggen, dels kan de skada huset (och det blir svårt att komma åt när man behöver underhålla huset), och dels kan de inte växa fritt och få vacker form, utan kommer att bli skeva.
Platinum
16-04-2009, 20:10
Vår trädgård är väldigt lerhaltig och här fanns en bolltistel tidigare, kanske det kan vara något att fundera på? Blå storvuxen men aningens taggig.
CITAT (HelenJ @ 16-04-2009, 21:05)

Hybridkejsarolvon blommar riktigt tidigt, ofta dec - mars. Doftar gott!
Hortensia finns förstås i både blått och rosa.
Rosenrips eller rosentry är också rosablommande.
Vill du ha något senare är syrenbuddleja väldigt trevliga.
Förlåt, missade att du skrev surjordsväxt. Rosenrips, rosentry och buddleja är inga uttalade surjordsväxter, men de bör kunna klara det bra ändå om jorden bara är väldränerad. Ev kan du ge dem lite extra kalk/näring.
Sorry....
Big Gardener
17-04-2009, 21:09
Beroende på vilket läge/växtzon du har så kan buskrosling (Pieris floribunda), japansk buskrosling (Pieris japonica) eller klockbuske (Enkianthus campanulatus) fungera. Framför allt den japanska buskroslingen behöver ett varmt och skyddat läge för att trivas, men de två andra är heller inte särskilt stryktåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.