Australia
Har satt 3 sticklingar av nerium i en kruka nu och de har rotat sig och står bra. Men den här gången vill jag att plantan ska bli snygg och buskig och grena sig tätt - som ett litet träd nästan. Ska jag toppa dem? Hur ofta?

När jag klippt den äldre plantan så har det bara kommit ett nytt skott och "grenarna" blir väldigt tunna och sladdriga. Hur får jag den buskig och tät? rose.gif Kan det vara att den behöver extra blomnäring - för jag brukar oftast bara vattna med vatten. Byter till bra jord varje vår.

Any suggestions? sos.gif
Alexander-VG-zon3
låt dom vara, nerium tycker jag blir snyggast utan beskärning. dom grenar sig oftast rejält efter varje gång dom blommat. mina får ca 3nya grenar på varje blommande gren.

dom blir snyggare med åldern, vill du så är det bara att toppa in långa grenar efter dom blommat. att dom blir långa och sladdriga eller får dåligt med grenar kan bero på fel övervintring eller nåt annat. dock tycker jag du ska vänta med att toppa dom tills du tycker dom fått en lagom hjd.
Australia
Hur brukar du övervintra din nerium?
Min blommar i princip aldrig heller aldrig, har väl hänt en enda gång tror jag...
Rosmarin
Jag toppar dem inte heller. Mina brukar få ordentligt med näring efter vintervilan och sedan blommar de och växer så det knakar.

De övervintrar innomhus hos mig, ungefär 5° varmt och ganska ljust.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Australia @ 18-04-2009, 12:13) *
Hur brukar du övervintra din nerium?
Min blommar i princip aldrig heller aldrig, har väl hänt en enda gång tror jag...

mina är ute tills den första frosten, tar in dom vid frostnätter och tar ut dom på dagen igen. när dagen blir kall så placerar jag dom inne som krukväxt ett ljust fönster i en temp på ca +10c +20c(lägenhet). på detta vis får jag knoppar redan i jan som sedan börjar blommar när den kommer ut på våren-sommaren.

innan övervintrade jag dom i en källare som höll ca +5c +10c. även då blommade dom varje sommar.

ger mina mycket vatten och normal dos näring efter vintervilan. har mina ute så fort det är plusgrader.
AnneMysan
Eftersom Neium är en av mína favoriter, kan jag inte låta bli att lägga mig i den här tråden.
Har en rosa dubbel, som är ett TRÄD numera. Ca 20 år gammal och stammen är nog 1 dm runt om.
En vit enkel, som jag tog som skott i Grekland för ca 8 år sen. Den tog sig, till min glädje, och har nu gett mig 2 stora träd och massor med småkrukor och sticklilngar.

Jag klipper ner några grenar varje år, och har tom sågat ner den rosa till jordytan en gång. Då växte det fram hur många småskott som helst, och är nu åter ett TRÄD. Att jag sen tar topparna och sätter i vatten eller direkt i jord, gör bara att jag får ännu fler.
I år blir det nog inte mycket blommning, då jag har kapat väldigt många grenar, men det får jag igen nästa år hoppas jag.
Man får inte vara rädd för att klippa ner dom bara. Vill man ha grenade får man vara modig och klippa.

Tur man kan ställa ut alla under vår och sommar, för annars hade jag inte fått plats här hemma
Sussie F-Flower
CITAT (AnneMysan @ 20-05-2009, 22:17) *
Eftersom Neium är en av mína favoriter, kan jag inte låta bli att lägga mig i den här tråden.
Har en rosa dubbel, som är ett TRÄD numera. Ca 20 år gammal och stammen är nog 1 dm runt om.
En vit enkel, som jag tog som skott i Grekland för ca 8 år sen. Den tog sig, till min glädje, och har nu gett mig 2 stora träd och massor med småkrukor och sticklilngar.

Jag klipper ner några grenar varje år, och har tom sågat ner den rosa till jordytan en gång. Då växte det fram hur många småskott som helst, och är nu åter ett TRÄD. Att jag sen tar topparna och sätter i vatten eller direkt i jord, gör bara att jag får ännu fler.
I år blir det nog inte mycket blommning, då jag har kapat väldigt många grenar, men det får jag igen nästa år hoppas jag.
Man får inte vara rädd för att klippa ner dom bara. Vill man ha grenade får man vara modig och klippa.

Tur man kan ställa ut alla under vår och sommar, för annars hade jag inte fått plats här hemma

Åhhhh! Underbara!! Vill också ha!!! -cry-.gif
Kan du tänka dig att sälja ett par stickligar?
AnneMysan
Jag har sålt en del sticklingar på Blocket, och visst kan jag sälja fler.
Har skickat ett PM till dig, Sussie.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon