Miiafiia73
14-04-2009, 21:18
Hejsan alla glada!
Är ny här och har en fundering på mitt gamla staket som vi måste ta bort då det ser helt fallfärdigt ut. Skulle vilja sätta någon slags häck eller buske som är lite täckande som hindrar barn/hund att springa rätt ut i gatan och behöver nu lite hjälp av er duktiga och snillerika personer därute. Kan säga att jag bor i Värmland växtzon 4-5 skulle jag tro.
Tomten är i österläge/söderläge där vi tänkt sätta buskage/häck. Helst vill jag slippa klippa häcken men vill inte att den blir alldeles för hög heller, ca 1 m ungefär. Kan nån hjälpa mig och se vad som skulle passa? Kan även säga att vårt hus är ett gult tegelhus.
Hej och välkommen!
Lite extrafrågor
Bör häcken ge insynsskydd?
Får den glesna vintertid?
Ska den vara grön året runt?
Ska/Får den vara taggig?
Ska/Bör den blomma? I så fall: i vilken färg?
Så mycket grejer att ta ställning till...
Miiafiia73
15-04-2009, 10:21
Tack tack!
Den behöver inte ge så mycket insynskydd men vill att den ska vara tät så inga barn eller vår hund kan springa rätt ut i vägen. Vill helst inte att den är taggig och den får gärna blomma!
Liten77
15-04-2009, 19:53
Vad sägs om ölandstok? Blir inte så hög (olika beroende på sort så klart) och blommar länge. Finns i olika färger som man kanske kan kombinera på olika sätt?
Cockaby
16-04-2009, 13:23
Hur tätt är tätt? Jag tolkar dina fråga som att totalt rymningssäkert inte är ett måste för då tror jag inte det är många häckväxter som skulle kunna funka. Efter att ha delat hushåll med en galet rymningsbenägen tax så vet jag att det inte är särskilt stora hål som behövs och då får man nog kombinera häck med ett nätstaket i mitten. För andra hundar räcker det dock ofta med en tydlig gräns så skulle de aldrig få för sig att gå igenom. Vi har en grand danois här i området vars staket inte ens når halvvägs upp på benen men han verkar inte fundera ens på att gå över det. Barn har jag däremot mindre erfarenhet men kan tänka mig att det beror en del på ålder också. Om det räcker med något som är såpass tätt att man inte kan gå igenom det utan att tänka till lite, som man inte springer rakt igenom efter en fotboll utan att riktigt reagera eller om det är en liten som mest bara upptäcker världen.
Häckväxter vet jag inte mycket om så det lämnar jag till andra. Men en fråga kan vara hur snabbt det behöver vara tätt, måste det vara tätt från början till exempel eller räcker det med nåt år?
Några övriga förslag som inte är klassisk häck men som kan fungera som staket är dels att sätta ett "levande staket" av pilslanor som börjar växa när man sätter dem i marken. De ger snabbt ett säkert och tätt staket som efterhand blir mer och mer övervuxen. Ett annat som jag själv funderat över för att stoppa min hund är att sätta ett glest staket med bara ståltråd mellan stolparna och använda för att plantera spaljerade äppleträd. Möjligtvis med lite rad hönsnät längs ner. Då får jag både äpplen och ett hyfsat glest staket där jag fortfarande kan kommunicera med grannarna.
Miiafiia73
16-04-2009, 20:18
Minsta barnet är 6 och hon förstår ju att om det finns en häck/buskage i vägen går hon nog runt i så fall och hunden är en ganska stor hund men gillar allt i bollväg och är mest rädd att han springer rätt ut om bolen skulle komma ut på gatan, (nu är den iofs inte nån hårt trafikerad gata) men det kommer ju bilar lite då o då och vi har den lös ganska mycket på vår tomt, och jag vill att buskarna/häcken ska vara såpass tät att han inte kommer på att springa emellan.
Funderar på om jag ska försöka ha kvar staketet så länge som möjligt och plantera buskarna/häcken framför tills de växt till sig men är ju jätteglad om man kan finna någon snabbväxande sort så vi kanske kan ta bort det fula staketet så fort som möjligt eller innan det ramlar ner helt ut i gatan hehe....Tack för förslagen så länge och kommer ni på nåt mer är det bara att skriva av er! Hej svejs så länge!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.