jaken
Körsbärsträd Gårdebo planterades i slutet av april 2008 vid vår stuga i Örebrotrakten. Jag tror inte trädet fick det bästa av starter då vi inte hade möjlighet att vattna trädet så mycket som den egentligen skulle ha krävt som nyplanterad. Torkan gjorde att trädet stod stilla i början med små späda blad, men framåt sensommarne så satte den fart och grenarna växte ut och blev långa enligt bilden med extremt stora blad jämfört med de befintliga späda.

Hoppas ni kan se vad bilden föreställer. Toppen har grenat sig på ett sätt som i mina ögon ser konstigt ut och övriga grenar har blivit väldigt långa och smala. Fotot är taget nu i påsk och trädet har gott om bladknoppar.

Efter vad jag läst här på forumet skall körsbär sällan beskäras men behöver jag beskära trädet senare i höst eller vidta andra åtgärder?

All hjälp mottages tacksamt.

[attachment=33348:trad.jpg]
uniquelyme
Hej! Hoppas att du inte misstycker att en vilsen själ kapar tråden lite.

Jag planterade ett Gårdebo körsbärsträd häromdagen och glömde blötlägga innan jag stoppade ner i gropen, och är också rädd att jag kanske inte vattnade tillräckligt mycket i gropen heller.

Jag är grön inom trädgårdsodling, har bara haft balkongodlingar förut och lättare trädgårdsland. Förra året jämnades det mesta i trädgården med marken, vi lade sten och utformade rabatter och i år är det planteringsdags och jag glömde helt enkelt blötläggningen av gröngölingsskäl - jag var så fokuserad på jordförbättringen!

Hur räddar jag mitt misstag bäst?
Hur mycket ska jag vattna och hur ofta?
Eller ska jag dra upp trädet och börja om?
Och hur nära nästa träd kan det stå (finns ett prydnadsträd nära, vet dock ej vilken sort)?

Jan af Lisö
Jaken, jag är inget prioffs men tycker att din Gårdebo ser helt OK ut. Man beskär inte körsbär i onödan, vid behov tar du bort skott som växer inåt trädet eller skaver mot varandra, det gör man under sensommaren/tidiga hösten

Uniquelyme, om du planterade trädet nyligen så är det väl bara att gräva upp det, vattna efter konstens alla regler och plantera igen. Tänk dock på att jorden sjunker så plantera på en kulle. Då trädet antagligen inte har en massa blad så borde avdunstningen vara begränsad och trädet klarar sig nog bra.

Hur nära närmaste trädet skall stå beror på på vilken grundstam din Gårdebo växer, är det Prunus Avium (Fågelbär) så blir det diameter på upp till 10 meter med tiden, är det Gisela5 så blir det ca 3 meter i diameter.

Hur mycket vattna, beror helt på vilken sorts jord du har, är det sand med stenar under så blir det mycket att vattna, är det blålera så blir det mindre. Beror också på hur mycket det regnar i dina trakter....

Och glöm inte att skydda bären mot fåglarna, de tar allt annars.
uniquelyme
Tack så hemskt mycket för svaret Jan, det är till stor hjälp. Det blir till att gräva upp det och flytta det. Det är en Prunus Avium-stam. Jag köpte det trädet för att det jag skulle ha inte fanns och detta lät som ett fint alternativ och var så snurrig i bollen av alla alternativ att jag glömde reflektera över storleken. Jepp, är man gröngöling så är man. Tur att trädgården räcker till, bara inte just där det är planterat just nu
jaken
Så den "konstiga" förgreningen på toppskottet är inget att bry sig om?
jaken
cilla?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon