Full version: Paradisbuske
Trampendal
Vi har en paradisbuske, ca 30 år, som är ungefär tre meter hög men väldigt kal nertill. Grova stammar och blad och de vackra blommorna sitter så högt att man knappt ser dem.

Kan man beskära den kraftig och isåfall är det för sent nu (zon 3-4)?
Hur bryter den nya grenar efter ev beskärning? Stammarna ser ju så torra och vediga ut
så det är svårt att tänka sig att det ska komma skott därifrån. Men det kanske funkar?

Trampendal
HelenJ
En paradisbuske, Kolkwitzia amabilis, ska inte föryngringsbeskäras genom att klippas ner helt. Istället är det en process över några år.
Ta bort ca 1/3 av de äldsta (tjockaste) grenarna ända nere vid marken. Försök ta dem jämnt över hela busken, även inne i mitten. Den kommer att bryta med nya skott där under året.
Höjden tar du ner genom tripp-trapp-trull beskärning. Ta in några långa grenar, klipp några i toppen och några mittemellan. Hellre för få än för många. Nu i april är en bra tid att göra det (vänta inte för länge).

Nästa år gör du om processen, och nästa år igen. Sedan bör du ha en ganska fräsch buske. Den har ett ganska spretigt fontänformat växtsätt, så man ska inte förvänta sig att den blir tät som en schersmin exempelvis.
Aqvakul
Eftersom Kolkwitzia är min favoritbuske så har jag alltid haft ett antal och provat att beskära dem på olika sätt. Jag har flera gånger skurit ner dem helt, med mycket bra resultat, snabb och vacker tillväxt (zon 1 , sandjord). Personligen föredrar jag dock att gallra ut de äldsta grenarna efterhand, då det innebär att jag hela tiden har en uppvuxen buske. Äldre förvuxna exemplar skulle jag dock inte tveka att skära ner helt, iaf i zon 1-2.
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2009, 07:46) *
Eftersom Kolkwitzia är min favoritbuske så har jag alltid haft ett antal och provat att beskära dem på olika sätt. Jag har flera gånger skurit ner dem helt, med mycket bra resultat, snabb och vacker tillväxt (zon 1 , sandjord). Personligen föredrar jag dock att gallra ut de äldsta grenarna efterhand, då det innebär att jag hela tiden har en uppvuxen buske. Äldre förvuxna exemplar skulle jag dock inte tveka att skära ner helt, iaf i zon 1-2.

Du är modig du, jag har aldrig vågat!
Men provar man inte får man ju inte veta vad som funkar...
Trampendal
Tack för era svar!

Aqvakul: jag är iofs rätt frestad att kapa hela busken men det blir så otroligt tomt (den står mot en husvägg) och det lär väl ta en del år innan den blir hyfsat hög igen?

Så det lutar nog åt att jag gallrar som HelenJ skriver. Blir det inte bra kan jag ju gå hårdare fram om några år.
Hur gammal kan en sån här buske bli egentligen (under de bästa förhållanden)?
Aqvakul
CITAT (Trampendal @ 15-04-2009, 22:53) *
Hur gammal kan en sån här buske bli egentligen (under de bästa förhållanden)?

Personligen har jag inte haft någon buske som "gått ut" eller som varit så eländig att jag grävt upp den. 40-50 år verkar inte vara något problem. Sen är det ju en snarast exístensiell fråga hur mkt som är kvar av den ursprungliga busken....

(Om du kapar ner en väväxt väl etablerad buske så är den ca 1,5 meter efter 3 säsonger. Efter ytterligare 3-4 år så är det dags för en ny föryngring.)
Trampendal
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2009, 23:00) *
Personligen har jag inte haft någon buske som "gått ut" eller som varit så eländig att jag grävt upp den. 40-50 år verkar inte vara något problem. Sen är det ju en snarast exístensiell fråga hur mkt som är kvar av den ursprungliga busken....
(Om du kapar ner en väväxt väl etablerad buske så är den ca 1,5 meter efter 3 säsonger. Efter ytterligare 3-4 år så är det dags för en ny föryngring.)

Okej,tack!
pleximaster
Jag passar på att fråga om paradisbuske i denna tråd...

Jag planterade en liten paradisbuske för två år sedan och den är fortfarande väldigt liten. Är det vanligt. Den står i bra jord soligt men det blev nog ganska torrt förra sommaren trots att jag försökte vattna den då och då?

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon