Eva Swahn
02-10-2003, 20:18
Nu när jag håller på att gräva planteringsgropar finner jag ofta i jorden gräddvita larver med tefärgare huvuden. De ligger alltid hoprullade i hästskoform, ibland lite mer än så. De är sådär 2,5 cm långa, penntjocka och man ser "segmenten" tydligt.
Vad är det för små kamrater?
Det kan vara såna där hemskingar som blir skalbaggar efter ett par år och som kan käka upp en hel gräsmatta om det vill sig illa. Mitt råd är att förgöra alla du stöter på för säkerhetsskull.
Gossen Ruda
02-10-2003, 20:45
Usch vad mordiskt. Min princip är att inte ta död på nånting om jag inte helt och hållet vet vad det är. Gäller både växter och djur. Men om jag vet att det är till skada finns inga större hämningar.
Beträffande larverna så är det med stor sannolikhet skalbaggslarver av familjen Scarabaeidae, Bladhorningar. Inrymmer arter som ekoxe, noshornsbagge, tordyvel, ollonborre, kastanjeborre, pingborre och trädgårdsborre. Ibland kan dessa ställa till skada men oftast finns dom där bara. Vad det rör sig om i det här fallet vet jag inte, men det lutar nog mest åt ollonborre.
För inte länge sedan frågade någon om eklarver och gräsmatta både under träd och småprat, eller var det kanske under ogrästråden... Åsa och jag gav ett antal alternativa förslag på vad det kunde vara med bilder.
Sök på larver och ek!
Eva Swahn
02-10-2003, 23:37
Japp. Hittade inlägget. Ser precis ut som på bilden ollonborrelarv.
Och vad hittar dom på för dumheter då?
Det antyddes att de käkar gräsets rötter - det skiter jag i - men käkar de andra rötter med? I så fall är det en katastrof eftersom jag nu har planterat 50 thujaplantor runt tomten - plus en massa annat stort och dyrt.
Jag dödar ju inget i onödan utan har försiktigt lyft dem åt sidan för att inte skada dem. Jag har hittat många, säkert 25 - 30 stycken - där jag har grävt - mörkertalet är hisnande!
Vad fan gör jag?
Kolla in den här sidan Eva!
http://www.google.se/search?q=cache:-YS_lL...ang_sv&ie=UTF-8Larverna kallas "fettpölsor"!!!

Vilka läbbiga små gynnare!

Om jag har fattat rätt så går de bara på gräsrötterna.
http://hem.passagen.se/enb/ollonb.htm
Kjellepelle
03-10-2003, 00:10
Jag känner flera som drabbats av ollonborre i Mälardalen. Mängderna av borrar är enorma, hinkvis. Markägarna har kunnat RULLA ihop gräsmattan, som inte har någon kontakt med jorden. Alla drabbade som jag känner har hund, finns det något samband tro?
Eva Swahn
03-10-2003, 00:11
Tack du Betty! Lagom road, fet är jag själv så det räcker och behöver inte ha fettpölsor i jorden dessutom. Burr!
Men det faller en massa pusselbitar på plats: jag har sandig jord och södra Skåne stämmer med. Råkor och kråkor har totalt hackat sönder gräsmattor fläckvis i närheten och jag har undrat varför - käka larver! Vi har gott om sork och vad har dom gott om: larver! Jag har undrat vad det är för underliga flygfän som är väldigt klumpiga och flyger med rumpan ner i vertikalläge liksom och svärmar ljudligt i massor kring små frukträd och lampor om kvällarna - ollonborrar!
Måste jag döda de små jävlarna nu? usch så jobbigt - jag som inte vill döda alls.
Eva Swahn
03-10-2003, 00:19
Kjellepelle - jag har visserligen hund, men den är så rädd för allt som flyger (allt utom fåglar och flyplan) så hon rusar in under min säng och gömmer sig. Så sambandet mellan ollonborre - hund verkar lite svagt. Det räcker med allt annat läbbigt som husdjuren bistår mig med.
Katten är väl den ende som får nått kul ut av mängden larv i marken då sorktillgången är hög.
Om du inte vill döda de själv Eva så gör som jag brukar göra när jag hittar en, släng ut den på gatan för då kommer fåglarna och käkar upp de. Fast är det hinkvis du har så kanske det inte är att rekommendera för det ser nog rätt äckligt ut med massor av vita larver på asfalten.
Eva Swahn
08-10-2003, 12:41
Tack ÅsaF för tipset. Jag slänger ut de räliga djuren till fåglarna. Det tar inte många minuter förrän de är uppätna.
Guskelov har jag inte hinkvis med denna delikatess...
Jag är nästan säker på att det är olloborrar. Normalt lever sådana här larver på förmultnade växtdelar och gräsrötter, men om det inte finns sådant äter de det som finns.
Har kolonilott utanför Malmö som inte har odlats på några år utan legat för fäfot. Så nu när jag odlat upp lotten har jag fått se dem äta upp bl.a. min sallat. Plantorna bara sloknar och när man tittat efter är roten borta. De har gett sig på andra köksväxter också. Weibull saluför nematoder (en sorts mikroskopiska maskar) som man kan bekämpa larver med, så fråga i en Weibullbutik om du märker att du får något stort angrepp.
//LJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.